Švietimo įstaigose sparčiai vystantis profesiniam orientavimui, LR Seimas lapkričio 12 – ąją įtraukė į atmintinų dienų sarašą ir paskelbė Karjeros specialistės (-o) diena. Šalyje pirmą kartą minint nacionalinę šių specialistų profesinę šventę, MUKIS pakalbino Lietuvos karjeros specialistų asociacijos (LKSA) vadovę, Panevėžio Juozo Balčikonio gimnazijos karjeros specialistę, edukologę ir lektorę G. Valaitienę.
Kaip prasidėjo Jūsų profesinis kelias? Kokie dalykai labiausiai patiko ir sekėsi mokykloje? Ką studijavote? Kas labiausiai patiko/nepatiko studijuojant? Kas paskatino rinktis pedagogiką ir tapti būtent karjeros specialiste (-u)?
Mano pirmasis diplomas – pradinių klasių mokytojo. Šį kelią pasirinkau pakankamai tikslingai – ši profesija aprėpė daugybę mano pomėgių: žurnalistiką, renginių organizavimą, istoriją ir dar daugiau. Tai buvo daugiasluoksnės studijos, leidusios tapti universalia ir visapusiška specialiste. Sutikite, pradinių klasių mokytojas turi ne tik išmanyti daugybę mokslo sričių, bet ir tvirtai bei užtikrintai mokyti pagrindinių dalykų – kalbos, matematikos, pasaulio pažinimo, menų ir fizinio ugdymo pagrindų. Jis ne tik mokytojas, bet ir kūrėjas, tyrinėtojas bei įkvėpėjas. Dažnai nuo jo priklauso ar vaikai pamils mokslą ir kokį požiūrį į jį susiformuos. Toks savotiškas burtininkas!
Tuo metu, kai baigiau mokslus, mokytojų darbo rinka buvo perpildyta ir, norėdama išlikti švietimo sistemoje, pati ėmiau ieškoti galimybių. 2005 m. tuometiniame Vilniaus pedagoginiame universitete, Socialinės komunikacijos institute magistrantūros studijose turėjome paskaitą „Karjeros projektavimas ir valdymas“ kurią dėstė dabartinė Mykolo Romerio universiteto, Žmogaus ir visuomenės studijų fakulteto, Edukologijos ir socialinio darbo instituto docentė, Karjeros valdymo magistro studijų programos vadovė dr. A. Railienė. Tuo metu Lietuvoje tai buvo naujas ir pakankamai negirdėtas dalykas, nuo pat pirmų dėstymo akimirkų sužavėjęs mane ir savo turiniu, ir paties dalyko idėja, kad karjera nėra vien tik profesinė kryptis. Tai nuolatinis procesas, kurio metu žmogus ieško savo gyvenimo prasmės ir stebi tiek savo, tiek viso pasaulio kaitą, mokosi prisitaikyti prie jos ir rasti atsakymą į klausimą - ar tai, ką veikiu, daro mane laimingu.
Tais pačiais metais tuometiniame Lietuvos neformaliojo švietimo centre teko galimybė sudalyvauti ir šio centro Ugdymo karjerai skyriaus specialistės G. Adomaitytės mokymuose, kuriuose buvo pristatomas 2005 m. patvirtintas „Profesinio informavimo ir konsultavimo paslaugų teikimo reikalavimų aprašas“. Tai buvo tas momentas, kai galutinai susižavėjau šia veikla, patikėjau jos prasme ir supratau, kad noriu dirbti šioje srityje. Džiaugiuosi, kad tokį mano entuziazmą palaikė tuometinės mano darbovietės administracija ir nuo 2006 m. rugsėjo startavau kaip karjeros planavimo mokytoja.
Koks Jūsų, kaip karjeros specialistės (-o), darbo stažas? Ar per tą laiką keitėsi Jūsų požiūris į karjeros specialistės (-o) darbą?
Ugdymo karjerai srityje dirbu jau 18 metų. Per šiuos metus ne tik pati keičiausi kaip specialistė, bet keitėsi ir ugdymo karjerai sistema bei galimybės Lietuvoje. Nuo pat savo karjeros pradžios tikėjau šios profesijos prasme ir dėjau daug asmeninių pastangų, kad ne tik pati tobulėčiau kaip specialistė, bet, kartu su bendraminčiais – LKSA, Panevėžio miesto karjeros specialistų metodiniu būreliu, švietimo skyriumi, švietimo centru, Lietuvos neformaliojo švietimo agentūra (LINEŠA) ir kt. partneriais, prisidėtume prie ugdymo karjerai sistemos tobulinimo ir Panevėžio mieste, ir visoje Lietuvoje.
Dabar jau galime matyti pirmuosius darbo rezultatus. Jei anksčiau žmonėms ir politikams turėdavome aiškinti, kas tas karjeros specialistas ir kodėl jis reikalingas, tai šiuo metu pas mokyklose besidarbuojančius karjeros specialistus mokiniai ateina drąsiai ir kartu ieško asmeninių savo karjeros galimybių. Vis smagiau matyti, kad tokių specialistų vis drąsiau ieško ir suaugę žmonės, norintys keisti savo karjeros tikslą. Po truputį ateina supratimas, kad kiekviename gyvenimo etape svarbu įsivertinti ir drąsiai savęs paklausti, ar tai, ką aš darau, daro mane laimingu, ar jaučiu to prasmę.
Noriu pasidžiaugti, kad LKSA iniciatyva praeitų metų rudenį LR Seimas Atmintinų dienų įstatymą papildė Karjeros specialisto diena. Nuo šiol kiekviena lapkričio 12-oji kiekvienam iš mūsų primins, kaip svarbu skirti reikiamą dėmesį savikūrai ir sėkmingam savęs realizavimui.
Kokiomis pagrindinėmis vertybėmis vadovaujatės savo darbe?
Svarbiausios šios: pagarba, pasitikėjimas, profesionalumas. Pagarba kiekvieno žmogaus individualumui padeda sukurti atvirą ir nuoširdų ryšį, pasitikėjimas – įkvepia drąsos priimti svarbius sprendimus, o profesionalumas leidžia užtikrinti, kad kiekviena konsultacija būtų kokybiška ir remtųsi naujausiomis žiniomis ir geriausia praktika. Tai – mano darbo pagrindas.
Kokiu savo darbiniu pasiekimu džiaugiatės ir didžiuojatės labiausiai?
Širdis džiaugiasi, kad turėjau galimybę prisiliesti prie ugdymo karjerai turinio (skaitmeninių mokytojų ir mokinio knygų, užduočių MUKIS platformoje), skirto 1-12 kl. bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų mokiniams bei asmenims, teikiantiems karjeros paslaugas, kūrimo. Esu šių knygų bendraautorė.
Kitas džiaugsmas – kad mano kuriamos ugdymo karjerai ir kitos švietimui aktualiomis temomis (mentorystė, pamokos planavimas, patirtinis, ugdymas, GĮ mokytojo, klasės vadovo veiklos ir kt.) kvalifikacijos tobulinimo programos sulaukia klausytojų ir gerų įvertinimų. Tai leidžia jausti dalijimosi prasmę.
Smagu, kai kviečia skaityti pranešimus, registruojasi konsultacijoms – tai geras kompasas, leidžiantis įsivertinti, kad einu teisinga kryptimi.
Didelį pasididžiavimą jaučiu ir Savanorystės Lietuvai iniciatyvoje, kuomet Lietuvos parodų ir kongresų centre (LITEXPO), mokymosi, žinių ir karjeros planavimo parodoje „Studijos ir karjera“ kartu su LKSA nariais vedame nemokamas individualias karjeros konsultacijas parodos dalyviams.
Jeigu reikėtų 3 žodžiais apibūdinti, ką Jums reiškia karjeros specialistės (-o) darbas, kokie tai būtų žodžiai?
Prasmė. Savirealizicija. Augimas.
Papasakokite plačiau, ką veikia karjeros specialistė (-as)? Kaip atrodo įprasta Jūsų darbo diena?
Karjeros specialisto darbas – tai pagalba žmonėms atrasti jų stiprybes, pomėgius ir galimybes, kurios padėtų planuoti ateities karjerą. Įprasta darbo diena dažniausiai būna labai įvairi ir dinamiška. Rytą galiu pradėti pamoka arba individualia konsultacija su mokiniu, kurioje nagrinėjame jo asmeninius interesus, stipriąsias savybes ir galimus karjeros kelius. Vėliau mokiniams galiu organizuoti grupinius užsiėmimus, pavyzdžiui, seminarą apie karjeros planavimą, CV rašymą, pasiruošimą darbo pokalbiui ar susitikimą su tam tikrų profesijų, aukštųjų ir profesinių mokyklų atstovais, vykti į profesinio veiklinimo vizitus ir kitus renginius, skaityti nuotolines paskaitas mokinių tėvams. Po pietų su mokiniais ir jų tėvais dažnai dalinuosi aktualia ugdymo karjerai informacija el. dienyne TAMO, gimnazijos ir savo individualios veiklos puslapiuose internete, socialiniuose tinkluose.
Nemažai laiko skiriu ir savo veiklos planavimui bei pasiruošimui – kuriu ir atnaujinu būsimų pamokų ir užsiėmimų metodinę medžiagą, domiuosi ugdymo karjerai profesinėmis naujienomis, bendradarbiauju su kitais karjeros specialistais planuojant ir organizuojant karjeros renginius. Mano darbe svarbiausia – laiku reaguoti į švietimo sistemos, stojamojo proceso, darbo rinkos pokyčius ir apie tai informuoti mokinius. Daug vietos darbe užima ir kūryba, strateginis mąstymas bei prisitaikymas prie skirtingų klientų ir jų poreikių. Kiekviena diena yra unikali. Kaip ir pas mane apsilankantys žmonės.
Kas šiame darbe įdomiausia, lengviausia / sunkiausia? Kas labiausiai motyvuoja?
Šiame darbe labiausiai vertinu galimybę dirbti su skirtingais žmonėmis ir kartu su jais atrasti jų unikalius talentus, leidžiančius jiems pamatyti save iš naujos ir netikėtos perspektyvos. Kiekviena tema, konsultacija, pamoka, užsiėmimas, seminaras ar mokymai visuomet yra naujas iššūkis ir naujas galvosūkis, kurį kartu ir turime išspręsti.
Asmeniškai man lengviausia šio darbo dalis – kurti ryšį su žmonėmis. Man patinka bendrauti, išgirsti žmonių istorijas ir matyti, kaip čia ir dabar gimsta naujos idėjos bei dėliojasi galimi sprendimai. O sunkiausia, ko gero, būna tais atvejais, kai žmogus jaučiasi labai pasimetęs, netiki savimi ar net būna savimi nusivylęs. Tuomet prireikia nemažai pastangų ir empatijos, kad kartu rastume galimą išeitį iš pakankamai sudėtingos situacijos. Labiausiai motyvuoja patys darbo rezultatai: kai žmogus priima drąsius sprendimus arba pasiekia tai, kas anksčiau atrodė neįmanoma. Tai jausmas, kuris mane pačią skatina judėti ir tobulėti.
Kokios charakterio savybės, įgūdžiai ir kompetencijos būtinos karjeros specialistei (-ui)? Ką būtina žinoti, išmanyti šios srities atstovei (-ui)?
Praverčia komunikabilumas, kantrybė, kūrybiškumas, analitinis mąstymas, lankstumas, empatiškumas. Svarbu turėti ir organizacinių gebėjimų - planuoti, koordinuoti įvairius renginius, mokymus ar konsultacijas, efektyviai planuoti savo ir kitų laiką bei užduotis. Tuo pačiu karjeros specialistui svarbios ir profesinės žinios – būtina išmanyti švietimo ir darbo rinkos tendencijas, ugdymo karjerai sistemas, konsultavimo metodikas, teisės aktus, reglamentuojančius karjeros ugdymą. Dirbant su žmonėmis labai svarbiu tampa ir streso valdymas – gebėjimas ramiai reaguoti į sudėtingas situacijas ir padėti kitiems spręsti problemas be papildomų emocijų. Karjeros specialisto sėkmė priklauso ir nuo nuolatinio noro tobulėti – turi būti pasiruošęs nuolat mokytis, gilinti žinias bei pritaikyti naujausias tendencijas savo darbe ir būti patarėju, įkvėpėju ir palaikytoju kiekvienam, ieškančiam savo kelio.
Papasakokite daugiau apie savęs, kaip karjeros specialistės (-o), tobulinimąsi.
Kaip karjeros specialistė nuolat tobulinu savo kompetencijas, nes šioje srityje svarbu neatsilikti nuo darbo rinkos poreikių ir švietimo galimybių bei iššūkių. Nuolat dalyvauju įvairiuose mokymuose ir seminaruose – gilinu emocinio intelekto, kūrybiškumo, lyderystės ir kt. žinias bei įgūdžius, domiuosi darbo rinkos naujienomis, ugdymo karjerai ir karjeros konsultavimo metodikomis. Taip pat skaitau specialią literatūrą apie karjeros planavimą, psichologiją ir švietimą, domiuosi straipsniais bei tyrimais, susijusiais su mokinių ugdymu karjerai ir darbo rinkos pokyčiais. Mentoriaus vaidmuo taip pat yra reikšminga mano tobulėjimo dalis – konsultuoju ne tik mokinius, bet ir kolegas, kurie siekia tapti geresniais karjeros specialistais. Kolegų pasitikėjimas skatina, o tai man leidžia ne tik dalintis turima patirtimi, bet tuo pačiu ir mokytis iš jų įžvalgų ir turimų patirčių. Nuolatinis mokymasis ir atvirumas naujovėms padeda man būti profesionalesne ir efektyvesne karjeros specialiste.
Pedagogo darbas ne pats lengviausias. Kaip valdote stresą? Iš kur semiatės įkvėpimo ir kantrybės?
Mano įkvėpimas – mano šeima – vyras Aurelijus ir artimieji, kurie yra labai palaikantys, kantrūs ir tolerantiški žmonės. Su jais galiu būti pačia savimi, kurią visuomet supras, palaikys ir pastiprins. Be to, energijos semiuosi ir iš savo pomėgių – kelionių, knygų skaitymo, filmų peržiūrų ir to paties gero laiko su šeima. Tai leidžia atitrūkti nuo kasdienių rūpesčių ir grįžti į darbą su naujomis jėgomis, idėjomis bei entuziazmu.
Kuo gyvena dabartiniai mokiniai? Kas juos labiausiai džiugina?
Dabartiniai mokiniai gyvena pasaulyje, kurio neatsiejama dalimi tapo visos naujosios technologijos. Tai neatsiejama jų kasdienybės ir bendravimo kultūros dalis, todėl jauni žmonės daug laiko praleidžia socialiniuose tinkluose, virtualiuose žaidimuose ar naršant internete. Manyčiau, kad šiuolaikinius mokinius labiausiai džiugina veiklos, kurios leidžia save išreikšti – įvairios kūrybinės iniciatyvos ir eksperimentai, galimybė parodyti savo talentus ir pasidalinti savo pasiekimais su draugais ar platesne auditorija. Mokinius taip pat motyvuoja ir įtraukia veiklos, kurios suteikia prasmės jausmą – tai gali būti savanorystė, dalyvavimas projektuose, leidžiančiuose jaustis naudingu, ar bendradarbiavimas komandoje siekiant bendro tikslo. Jauni žmonės nori būti išgirsti, kai jų nuomonė yra svarbi ir pripažįstama. Taip pat mokiniams vis svarbesnis balansas tarp įtampos ir poilsio – juos džiugina veiklos, kurios leidžia atsipalaiduoti, bendrauti su draugais ar tiesiog mėgautis akimirka be streso. Dabartinei kartai ypač svarbi saviraiškos laisvė ir emocinė gerovė.
Kaip pelnyti mokinių pagarbą?
Oho, koks klausimas! Jei atvirai – privertėt susimąstyti... Aš manau, kad ją turiu. Tai jaučiu iš jų bendravimo su manimi, šypsenų, gražių žodžių ir nerealių akimirkų, kurias patiriame kartu. Manyčiau, kad nieko išskirtinio daryti nereikia. Pakanka mylėti savo darbą, būti nuoširdžiu, sąžiningu, objektyviu ir tikru. Manau, kad pagarba – abipusis procesas, parodantis, kaip šalia mūsų jaučiasi ta antroji pusė – mokiniai.
Kaip kurti ryšį su mokine (-iu), kuriai (-am) už karjeros planavimą įdomesni socialiniai tinklai ir technologijos? Kaip dirbti su probleminiais mokiniais? Koks tas raktas norint sudominti karjeros planavimu? Kokias karjeros veiklas su mokiniais dažniausiai praktikuojate?
Norint sudominti mokinius, visas technologijas ir socialinius tinklus taip pat galime perkelti į ugdymo turinį. Ugdymo karjerai sritis labai dėkinga – visko ir labai daug jau yra sukurta mokiniams patrauklioje erdvėje: savęs pažinimo testai, reikalingi informaciniai šaltiniai, naudingos nuorodos ir literatūra, patalpinti skaitmeninėje erdvėje. Todėl karjeros specialistui žymiai paprasčiau prikaustyti mokinių dėmesį ir įtraukti juos į prasmingą veiklą. Dirbant su probleminiais mokiniais, svarbu su jais kurti abipusiu pasitikėjimu grindžiamą santykį ir parodyti, kad jų nuomonė bei jausmai jums yra tikrai svarbūs. Pirmiausia būtina išsiaiškinti, kas slypi už jų destruktyvaus elgesio – galbūt tai pasitikėjimo savimi trūkumas, motyvacijos stygius ar kokie išoriniai iššūkiai. Kai dingsta prievarta ir spaudimas, atsiranda pasitikėjimas. Labai svarbu kiekvienam mokiniui pabrėžti jų stiprybes, laimėjimus, net jei jie ir neatrodo dideli. Įtraukus mokinius į tokias veiklas, kuriose jie gali greitai pamatyti savo asmeninius pasiekimus, visuomet sustiprėja jų motyvacija.
Karjeros užsiėmimuose visuomet stengiuosi parodyti, kaip ugdymas karjerai yra tiesiogiai susijęs su jų pomėgiais ir svajonėmis. Naudoju realius pavyzdžius, kuriuose mokiniai gali atpažinti save. Pavyzdžiui, jeigu mokiniui patinka technologijos, aptariame IT sritį ar technologijų startuolių kūrimą. Jei mokinys domisi sportu, aiškinamės, kiek profesijų slypi šioje srityje – nuo trenerio iki sporto analitiko. Taip pat pasitelkiu praktinius užsiėmimus, tokius kaip asmenybės testai, kuriuose jie gali iš karto matyti rezultatus ir suprasti savo galimybes.
Labiausiai mokiniams patinkančios ir mano praktikuojamos veiklos – karjeros dirbtuvės, darbas grupėse, kūrybiniai darbai, diskusijos, savianalizės užsiėmimai, karjeros planų-žemėlapių kūrimas ir peržiūra, mokymosi ir studijų pasaulio bei darbo rinkos analizavimas. Svarbiausia, ką jiems siekiu parodyti - kad karjeros planavimas yra ne tik naudinga, bet ir įdomi veikla, susijusi su jų asmeniniais interesais ir tikslais.
Karjeros specialistei (-ui) tenka daug bendrauti ne tik su mokiniais, bet ir su mokyklos administracija, kitais pedagogais, mokinių tėvais (globėjais)? Kaip kurti ryšį su jais?
Čia ir vėl svarbu pagarba, pasitikėjimas ir profesionalumas. Svarbu kurti abipuse empatija grįstą bendradarbiavimą, savo veikla stiprinti mokyklos veiklą ir kultūrą, prisidėti puoselėjant mokyklos tradicijas, išlaikyti svarbiausias vertybes, prisiimti atsakomybę už atliekamo darbo turinį ir jo kokybę. Svarbu laiku pateikti informaciją apie savo veiklą ir rezultatus, atliepti mokyklos bendruomenės poreikius ugdymo karjerai srityje bei įsitraukti į mokyklai svarbias veiklas bei projektus. Nuoširdus bendradarbiavimas su administracija, mokytojais ir mokinių tėvais yra svarbi karjeros specialisto darbo dalis, leidžianti kurti bendrą mokyklos bendruomenės narių viziją mokinių ugdymo karjerai srityje.
Su kokio dalyko mokytoja (-u) norėtumėte apsikeisti vietomis bent vienai dienai?
Tai būtų pradinių klasių mokytoja (-as).
Ar darytumėte ką nors kitaip savo, kaip karjeros specialistės (-o), kelyje? Jeigu taip, ką būtent? Ar niekada nesigailėjote, kad pasirinkote karjeros specialistės (-o) kelią?
Esu dėkinga likimui, kad dabar esu šiame kelyje. Jaučiuosi savo rogėse, išgyvenu pilnatvę ir harmoniją.
Jūsų palinkėjimai ir patarimai mokinei (-iui), svajojančiam apie karjeros specialistės (-o) profesiją?
Pirmiausia – rūpinkitės žmonėmis, nes šiame darbe labai svarbu nuoširdžiai norėti padėti kitiems. Būkite smalsūs ir atviri – nuolat domėkitės įvairiomis profesijomis, darbo rinkos pokyčiais ir žmogaus psichologijos subtilybėmis. Ugdykitės empatiją ir mokėjimą klausytis, nes gebėjimas išgirsti ir suprasti kitą žmogų yra šios profesijos pagrindas ir sėkmės garantas. Būkite lankstūs ir kūrybingi, nes kiekvieno žmogaus unikalumui atskleisti prireikia ir netradicinio požiūrio. Būkite kantrūs, motyvuoti ir drąsiai siekite šios profesijos ar jus įkvepiančios svajonės!
Ačiū už pokalbį!

Karjeros vadovas
MUKIS biblioteka
Darbo ir profesijų pasaulis
Mokymosi ir praktikos galimybės
Naudingos nuorodos
Edukaciniai žaidimai
Pagalba
MUKIS kalendorius 2026
Teisiniai dokumentai
Karjeros paslaugos
Karjera
Tinklaveika
Stebėsena
Metodinė pagalba
Kvalifikacijos tobulinimas
Naudingos nuorodos
Vaiko ugdymas karjerai