image

Neretai moksleiviai net paskutinėse klasėse nežino, kuo norėtų būti, o iš sausų aprašymų nelengva suprasti, kas realiai slypi už įvairių studijų programų ar specialybių. Šias problemas spręsti padeda profesinis veiklinimas, jauniems žmonėms suteikiantis progų praktiškai „paragauti“ įvairių profesijų dar prieš renkantis karjeros kelią. 

Profesinis veiklinimas – tai viena iš profesinio orientavimo sudedamųjų dalių. Jo pagrindinis tikslas – padėti mokiniams pažinti įvairias užimtumo sritis, profesijų ypatumus ir karjeros galimybes darbo aplinkoje. 

Profesinis veiklinimas padeda mokiniams ar studentams iš arčiau susipažinti su skirtingomis profesijomis, nes taip jie turi galimybę stebėti specialistų darbą, patys atlikti paprastas užduotis, apsilankyti įmonėse, įstaigose, kalbėtis su darbuotojais. 

„Profesinis veiklinimas nėra tik „ekskursija į darbovietę“, – pabrėžia Lietuvos neformaliojo švietimo agentūros (LINEŠA) Ugdymo karjerai skyriaus vadovės pavaduotoja ir iniciatyvos „Kryptis – profesijų pasaulis“ koordinatorė Indra Gasianevienė. – Tai tarsi bandomasis žingsnis į realų profesinį pasaulį, nes jauni žmonės gali pamatyti, kaip iš tiesų atrodo darbo diena, užduoti klausimus, išbandyti, ar jiems patinka konkreti veikla, sužinoti, kokių įgūdžių reikia norint tapti tos srities specialistu“. 

Kodėl tai svarbu? 

Dažnai jaunimas Lietuvoje renkasi profesiją pagal stereotipus, mokamą atlygį ar tiesiog  draugų nuomonę. Bėda, jog šitaip renkantis yra nemenka rizika išsirinkti tokią specialybę, kuri vėliau nei tiks, nei patiks. 

„Profesinis veiklinimas padeda išvengti skaudaus nusivylimo ateityje, nes leidžia pamatyti, kas praktikoje slepiasi už vienos ar kitos profesijos“, – dėsto I. Gasiancevienė. 

Dar daugiau galimybių „degustuoti“ profesijas 

Profesinis veiklinimas Lietuvoje įgauna vis platesnį mastą. Lietuvos neformaliojo švietimo agentūra (LINEŠA) kartu su partneriais pastaraisiais metais šiai prioritetinei profesinio orientavimo sričiai skiria ypač daug dėmesio.   

Jau 11 metų LINEŠA kiekvieną pavasarį visas bendrojo ugdymo mokyklas pakviečia prisijungti prie iniciatyvos „Kryptis – profesijų pasaulis“ (iki 2024 m. imtinai – „Šok į tėvų klumpes“) veiklų. Ši iniciatyva suteikia galimybę 1–12 kl. mokiniams pažvelgti į darbo pasaulį per savo tėvų ir kitų artimųjų – senelių, dėdžių ir net kaimynų – profesinę patirtį, susipažįstant su jų profesijomis ir darbo vietomis. 

Įdirbis populiarinant inciatyvą „Kryptis – profesijų pasaulis“ davė gerų vaisių: su artimųjų profesijomis susipažįstančių mokinių skaičius kasmet didėja. Šiemet profesijas „pasimatavo“ 47 429 mūsų šalies moksleiviai. 2025 m. buvo užregistruotos  511 „Kryptis – profesijų pasaulis“ iniciatyvos (vizitai į darbovietes). 

Per metus  vaikai aplankė tūkstančius darboviečių 

Šiemet į „Kryptis – profesijų pasaulis“ iniciatyvą visoje Lietuvoje įsitraukė 2 570 karjeros specialistų ir kitų pedagogų, 2 974 tėvai, globėjai ar kiti artimieji, aplankytos 2767 darbovietės. Iniciatyvoje užsiregistravo dalyvauti 402 Lietuvos švietimo įstaigos iš 57 Lietuvos savivaldybių. Profesiniam veiklinimui visos šalies mastu skirtos net 4 706 akademinės valandos. 

„Toks iniciatyvos populiarumas liudija, kad mums pavyko sukurti tiltą tarp mokinių, mokytojų, tėvų bendruomenės ir darbo pasaulio, kad kiekvienas mokinys galėtų atrasti savo pašaukimą ir drąsiai žengti į profesinį gyvenimą“, – džiaugiasi iniciatyvos koordinatorė I. Gasiancevienė.

I. Gasiancevienė džiaugiasi itin aukštu dalies prie iniciatyvos prisijungusių savivaldybių aktyvumu.  Ypač išsiskyrė Kalvarijos, Molėtų raj., Neringos, Švenčionių raj. savivaldybės, kuriose aktyvumas siekė 100 proc., – tai yra iniciatyvoje dalyvavo visos šių savivaldybių bendrojo ugdymo mokyklos. 

Populiariausių profesijų TOP 10 

Mokiniai iniciatyvos dėka šiemet susipažino su 2411 profesijų, iš kurių net 667 – unikalios.  

Populiariausių „Kryptis – profesijų pasaulis“ profesijų dešimtukas atrodo taip: 
1. Ugniagesys(-ė) gelbėtojas (-a)
2. Policijos pareigūnas(-ė)
3. Inžinierius(-ė)
4. Ūkininkas(-ė)
5. Socialinis darbuotojas(-a)
6. Slaugytoja (-s)
7. Pedagogas(-ė) ir muziejininkas (-ė)
8. Kirpėja (-s)-stilistė (-as) ir Finansininko (-ės)
9. Teisėja (-s)
10. Bendrosios praktikos gydytoja (-s)

Iniciatyvai „Kryptis – profesijų pasaulis 2025“ pasibaigus, dalyvavusios švietimo įstaigos pasidalijo įspūdžiais. Jų gerąsias patirtis rasite Mokinių ugdymo karjerai informacinėje sistemoje (MUKIS) – www.mukis.lt

Pasak I. Gasiancevienės, tos patirtys labai įkvepiančios ir prasmingos. 

Štai kuo pasidalino vienas mokinys, kuris, dalyvaudamas „Kryptis – profesijų pasaulis“ pasimatavo mamos profesiją: 

 „Vos tik įėjau į mamos darbo kabinetą, – apsidžiaugiau, nes pamačiau, kad turėsiu kompiuterį, telefoną. Tikėjausi, kad galėsiu smagiai leisti laiką pramogaudamas internete. Tada mama pradėjo pasakoti, kiek straipsnių turi parašyti, kiek per dieną numatyta susitikimų su žurnalistais. Išsigandau, kad viskam gali neužtekti laiko. Visą darbo dieną stebėdamas mamą ir atlikęs man pavestas užduotis supratau, jog iš pat pradžių viskas atrodo daug lengviau ir paprasčiau, kol nereikia daryti pačiam. Mamos darbas reikalauja labai daug komunikacijos įgūdžių, mokėjimo taisyklingai, aiškiai dėstyti mintis raštu ir žodžiu. Supratau, kad jei noriu turėti savo kabinetą su kompiuteriu, turėsiu įdėti nemažai pastangų... Dabar man lengviau suprasti, kodėl mama kartais grįžta iš darbo pavargusi, liūdna ar pikta, nes dienų darbe būna visokių. Dirbti nėra lengva net sėdint kabinete, tuo įsitikinau praleidęs dieną su mama darbe“.

Gasiancevienė pabrėžia, kad profesinio veiklinimo dėka įvykusios pažintys su profesijų pasauliu naudingos ne tik mokiniams, bet ir visoms dalyvaujančioms pusėms.

„Artimieji stiprina ryšį su vaiku, kuriam giminių palaikymas gali suteikti pasitikėjimo, taip reikalingo priimant svarbius sprendimus dėl ateities. Įmonėms ir organizacijoms atsiveria  bendradarbiavimo su švietimo įstaigomis, potencialaus darbdavio reprezentacijos galimybės, karjeros specialistams – galimybė tobulinti kompetencijas, vystyti tinklaveiką“, – vardija I. Gasiancevienė.

Iniciatyvą „Kryptis – profesijų pasaulis 2025“ organizuoja LINEŠA, palaiko Švietimo, mokslo ir sporto ministerija.

LINEŠA informacija

 

Dalintis: