image

Kaip sukurti didžiausią vertę visuomenei? Padėti jauniausiems jos nariams. Nominacija „Už investicijas į šiuolaikinę mokyklą“ praėjusių metų „Europos burių“ konkurse įteikta profesinio orientavimo platformos MUKIS įkūrėjams – Lietuvos neformaliojo švietimo agentūrai, bendradarbiavusiai su projekto partneriais – Užimtumo tarnyba bei Jaunimo reikalų agentūra. Projekto „Kokybiškų karjeros paslaugų teikimas virtualioje ir realioje aplinkoje“, kurio metu ir buvo sukurta Mokinių ugdymo karjerai informacinė sistema (MUKIS), tikslas – suteikti žinių ir padėti mokiniams atrasti jų galimybes, talentus bei kryptingai planuoti ateities karjerą – pasiruošti ateities iššūkiams. 

Karjeros planavimas – tik pradėjus lankyti mokyklą

Platformą MUKIS sukūrusios Lietuvos neformaliojo švietimo agentūros (LINEŠA) Ugdymo karjerai skyriaus vadovė Ina Griazina kalbėjo, jog problema, kuomet mokiniai, baigdami mokyklą, nebūna pasiruošę integruotis į darbo rinką, yra aktuali, nepaisant to, kaip keičiasi technologinis raštingumas, informacijos prieinamumas ar galimybės. 

„Platformos MUKIS idėja nebuvo spontaniška. Mūsų šalyje profesinio orientavimo politika įgyvendinama daugiau nei dešimtmetį, projektų iki MUKIO taip pat buvo sukurta. Manėme, jog veiklą tęsti būtina, todėl išsikėlėme tikslą ugdyti mokinius, gebančius sąmoningai ir kryptingai planuoti savo karjerą nuo pat pirmos klasės“, – kalbėjo I. Griazina.

MUKIO platformoje pateikiamas patrauklus ir šiuolaikiškas skirtingo amžiaus vaikams (5–7 m. amžiaus vaikams, 1–12 klasių mokiniams) pritaikytas virtualioje aplinkoje suskaitmenintas ir integruotas ugdymo karjerai turinys (gausiai iliustruotas, papildytas interaktyviomis užduotimis, žaidimų, animacijų bei kitais elementais) – jį savo veikloje gali kūrybiškai taikyti ugdymo karjerai specialistai, mokiniai, padedami tėvų, su informacija gali susipažinti ir savarankiškai. 

Žaismingas lapiukas Mukis padeda mokiniams geriau pažinti save, suprasti savo stipriąsias ir silpnąsias puses, poreikius bei padrąsina žengiant karjeros keliu.

„Dauguma nustemba išgirdę, jog apie būsimą karjerą turėtų galvoti jau pirmokai, tačiau iš tiesų sąmoningai planuoti karjerą – reiškia gebėti įvertinti savo asmenines savybes, gebėjimus, priimti sprendimą, kokiu profesiniu keliu eisiu. Projekto tikslas – mokinius nuo pat ankstyvojo mokyklinio amžiaus skatinti domėtis profesijos galimybėmis, geriau pažinti save, savo stiprybes. Dar vienas svarbus platformos tikslas – profesinį pasiruošimą užtikrinti mokiniams, nepriklausomai nuo to, kur jie gyvena“, – paaiškino pašnekovė. 

Dabartinė karta, pasak I. Griazinos, be technologijų neįsivaizduoja savo gyvenimo, todėl platformoje buvo sukurti skaitmeniniai vadovėliai ir kita šiuolaikiška metodinė medžiaga. 

Planuoja naujienų 

Karjeros specialistams platformoje MUKIS siūloma aktyviai registruotis, nuolat tobulinti savo kvalifikaciją, dalyvaujant jiems skirtose kvalifikacijos tobulinimo programose ir renginiuose, savo veikloje taikyti projekto autorių parengtą metodinį turinį. Pašnekovė neabejoja – tik kompetentingi specialistai gali padėti formuoti stiprią ir sėkmingą karjeros kultūrą visoje šalyje, skatinančią išlaikyti talentus, taikyti inovacijas ir augti.

Platformoje pateikiamos naujienos, skelbiamos renginių datos, įvairūs aktualūs straipsniai apie profesijas, mokymosi, praktikos galimybes. MUKIS – tarsi infocentras, kuriame prieinama svarbiausia informacija  apie karjerą ir jos planavimą. 

„Svarbiausia pastarojo metu naujiena yra ta, jog mes planuojame dar vieną projektą plėtrai tam, kad platforma pasipildytų dar daugiau skaitmeninių įrankių. MUKIS tapo valstybine informacine sistema. Norime, sukurti kuo daugiau įrankių, kurie leistų pažinti skirtingas profesijas, žinias susieti su gebėjimais ir mokymosi rezultatais. Bendradarbiausime su užsienio šalimis, remiamės gerąja jų praktika“, – dalijosi pašnekovė.

Informacijos gausa neužtikrina pasirengimo

Paskelbta Pasaulinio ekonomikos forumo ataskaita patvirtina: vertingiausi ateities įgūdžiai – analitinis mąstymas ir novatoriškumas, aktyvus mokymasis ir mokymosi strategijų išmanymas, kompleksinis problemų sprendimas, lyderystė, socialinė įtaka, technologijų išmanymas, technologijų dizainas ir programavimas bei savęs pažinimas ir nuolatinė transformacija.

Pašnekovės teigimu, nors iš pažiūros technologijos ir informacija – lengvai prieinama, moksleiviams susiorientuoti netampa lengviau. Šiame profesinio orientavimo kelyje labai svarbus specialistas, kuris jiems padėtų: nuo ko pradėti, kaip pasirinkti profesiją, lengviau planuoti savo ateitį ir tą daryti sąmoningai. Dėmesys profesiniam orientavimui – didesnis nei prieš dešimtmetį, vis daugiau kalbama, jog pradėti ruoštis ateičiai būtina dar šiandien. Karjeros planavimą mes lyginame su bet kokio dalyko mokymusi. Pradedame nuo paprastų dalykų mokymosi apie save, savo aplinką, profesijų pažinimo, kad to nereikėtų pradėti daryti baigiant mokyklą.  Penktoje ir vėlesnėse klasėse galime atlikti užduotis, gilintis į skirtingas sritis, profesijų grupes ir pan.“, – paaiškino I. Griazina.

Sėkmingas projekto startas skatina jį plėtoti ir vystyti, neatsilikti tarptautiniame kontekste. Nuoseklumas ir tęstinumas – labai svarbus. MUKĮ vis dažniau atranda ne tik Lietuvos karjeros specialistų bendruomenė, bet ir tėvai – vis daugiau žmonių, nesvarbu, koks jų amžius, galvoja apie savęs pažinimą, todėl kartu su savo vaikais gali nagrinėti mūsų parengtas temas“, – paaiškino LINEŠA atstovė.

MUKIS – šiuolaikinis skaitmeninis įrankis, kuriuo siekiama užtikrinti kokybišką karjeros paslaugų prieinamumą ir sklaidą visiems Lietuvos mokiniams. Karjeros paslaugos suteikia galimybę kryptingai ugdyti mokinių karjeros kompetencijas, skatina pasirengimą mokytis visą gyvenimą ir realizuoti save pasirinktoje veikloje. 

Pagrindinis „Europos burių“ konkurso tikslas – pristatyti visuomenei ir įvertinti projektus, kurių autoriai prisideda prie gyvenimo kokybės gerinimo ir inovatyviomis idėjomis garsina Lietuvą. „Europos burių“ konkurse gali dalyvauti pagal 2014–2020 m. ES fondų investicijų veiksmų programą bei 2021–2027 m. ES fondų investicijų programą finansuoti projektai, sėkmingai įgyvendinę daugiau negu 51 proc. savo veiklų ir/arba turintys aiškų rezultatą.

lrytas.lt ir Finansų ministerijos informacija

 

Dalintis: