image

Lietuvos neformaliojo švietimo agentūra (LINEŠA), vadovaudamasi „Profesinio orientavimo teikimo tvarkos aprašu“ (2022) ir Rekomendacijomis dėl karjeros specialistų funkcijų ir profesinio orientavimo paslaugų teikimo švietimo įstaigose“ (2022), 2023-2024 m. m. vykdė profesinio orientavimo (toliau - PO) paslaugų stebėseną už 2022-2023 m. m. Švietimo įstaigų pateikti duomenys leidžia daryti išvadas apie bendrąją PO būklę iki ir po nacionalinės PO reformos.

Daugėja stebėsenos duomenis teikiančių švietimo įstaigų

Vienuoliktus metus iš eilės duomenys apie PO paslaugas gaunančius 5-12 kl. mokinius buvo renkami per Ugdymo karjerai stebėsenos informacinę sistemą (UKSIS). Mokinių ugdymo karjerai informacinės sistemos (MUKIS) „Stebėsenos“ puslapyje anketinės apklausos būdu duomenys pirmą kartą rinkti ir apie bendrojo ugdymo mokyklų mokinius, kurie mokosi pagal pradinio ugdymo programą (1-4 kl.). Didžioji stebėsenos duomenų teikėjų dalis – mokyklose su 1-12 kl. mokiniais dirbantys karjeros specialistai arba kiti už PO mokykloje atsakingi asmenys (pvz., mokyklų administracijų atstovai, švietimo pagalbos mokiniui specialistai).

Surinktų duomenų analizė parodė, kad stebėsenos duomenis teikiančių švietimo įstaigų skaičius pastaraisiais metais palaipsniui auga. Duomenis apie 2022-2023 m. m. teiktas PO paslaugas 5-12 kl. mokiniams UKSIS pateikė 669 švietimo įstaigos arba 79 proc. visų UKSIS duomenų teikėjų. Iš jų 629 bendrojo ugdymo mokyklos ir jų skyriai, ir 40 profesinio mokymo įstaigų ir jų skyrių, t. y. 57 įstaigomis daugiau nei už 2021-2022 m. m. (1 pav.). MUKIS anketą apie PO paslaugas gaunančius 1-4 kl. mokinius užpildė 582 švietimo įstaigos ir jų skyriai, vykdantys pradinio ugdymo lygmens programas (1 lentelė).

Išplėtojus karjeros specialistų tinklą šalyje, mokiniai gavo daugiau profesinio orientavimo paslaugų   

2023 m. spalio 1 d. paslaugas mokiniams teikė 420 karjeros specialistų, kurie dalijosi 349,48 etatus, t. y. 229,98 etatais daugiau nei 2021-2022 m. m. (2 ir 3 pav.). Dirbančių karjeros specialistų skaičiaus augimas šalyje susijęs su 2022 m. vykdyta nacionaline PO reforma, kurios vienas pagrindinių tikslų - išplėtoti karjeros specialistų tinklą šalyje, mokyklose įdarbinant naujus specialistus.

Prie karjeros specialistų tinklo vystymo šalyje ženkliai prisidėjo ir nuo 2022 m. veiklą pradėję Regioniniai karjeros centrai „Karjeras“, kurių pagrindinis tikslas – 8-12 kl. mokiniams padėti pasirinkti paklausią ir atliepiančią pagrindines šalies raidos kryptis profesiją. Šiuo metu veikia 14 regioninių karjeros centrų: Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje, Alytuje, Tauragėje, Marijampolėje, Rokiškyje, Jonavoje, Kėdainiuose, Utenoje, Mažeikiuose ir Ukmergėje (4 pav.). Bendradarbiaujant su švietimo įstaigomis, juose 2023 m. 8-12 kl. mokiniams PO paslaugas teikė 19 karjeros konsultantų ir 8 veiklinimo koordinatoriai (2 lentelė). 

Iš viso 2022-2023 m. m. PO paslaugas švietimo įstaigose gavo 302 916 bendrojo ugdymo mokyklų mokinių (92 712 mokinių daugiau nei 2021-2022 m. m.) ir 34 735 profesinio mokymo įstaigų mokiniai (2036 mokiniais daugiau nei 2021-2022 m. m.) (5 pav.). Tai reiškia, kad išplėtojus karjeros specialistų tinklą šalyje, mokiniai gavo ir daugiau PO paslaugų.   

Vienai pradinio ugdymo lygmens (1-4 kl.) klasei vidutiniškai teko 10 ugdymo karjerai užsiėmimų ir informacinių renginių mokykloje ir 3 pažintinės išvykos į tikras darbo vietas. Tuo tarpu bendrojo ugdymo mokyklose 5-12 kl. mokinių, gavusių individualių konsultacijų, dalis augo 12,2 proc., gavusių PO paslaugų mokinių grupėje – 13,1 proc., išvykusių į įstaigas, įmones ir organizacijas padaugėjo 5,5 proc. (6 pav.). Dar ryškesni pokyčiai matomi profesinio mokymo įstaigose, kuriose mokinių, gavusių individualių konsultacijų, dalis augo 17,9 proc., gavusių PO paslaugų mokinių grupėje – 17,8 proc. (7 pav.). Taip pat daugėja 8-12 kl. mokinių, gaunančių PO paslaugas regioniniuose karjeros centruose. 2023 m. juose individualiai konsultavosi 2959 mokiniai (2022 m. – 1366), grupinėje konsultacijoje - 38 582 mokiniai (2022 m. -  25 199), profesinio veiklinimo vizituose dalyvavo 17 892 mokiniai (2022 m. – 4765) (8 pav.).

Tikėtina, kad dėl karjeros specialistų tinklo plėtros pastaraisiais metais išaugo ir susidomėjimas kasmetine LINEŠA organizuojama nacionaline profesinio veiklinimo iniciatyva „Šok į tėvų klumpesˮ. Jeigu karantininiais 2022 m. buvo užregistruotos vos 65, tai 2023 m. - 422, o 2024 m. – jau net 665 iniciatyvos (9 pav.). Atitinkamai ženkliai šoktelėjo ir joje dalyvavusių bendrojo ugdymo mokyklų 1-12 kl. mokinių skaičius: nuo 5720 mokinių 2022 m. iki 51 574 mokinių 2024 m. (10 pav.).  

Profesinio orientavimo paslaugas teikia vis labiau šiam darbui pasirengę karjeros specialistai

Stebėsenos duomenys rodo, kad PO reformos metais į mokyklas atėjo dirbti daugiau naujų specialistų. Lyginant su 2021-2022 m. m., jų dalis augo 32 proc. Taip pat vis daugiau karjeros specialistų turi aukštąjį išsilavinimą profesinio orientavimo srityje – jų dalis augo 8 proc. ir 2022-2023 m. m. sudarė 23 proc. (11 pav.).

Pastaraisiais metais išaugo ir vidutinis karjeros specialistės (-o) kvalifikacijos tobulinimui skirtų ak. val. skaičius – nuo 12 ak. val. 2021-2022 m. m. iki 133,6 ak. val. 2022-2023 m. m. (12 pav.). Tai reiškia, kad jis gerokai viršija karjeros specialistams rekomenduojamą vidurkį (40 ak. val.), o mokiniams PO paslaugas teikia vis labiau šiam darbui pasirengę specialistai. Tokiam rezultatui įtakos turėjo LINEŠA organizuojami 200 ak. val. mokymai pagal „Kvalifikacijos tobulinimo programą asmenims, teikiantiems ugdymo karjerai paslaugas“. Šiuos mokymus per 2022-2023 m. m. LINEŠA baigė 739 asmenys.  

Mokiniai pamažu atranda karjeros planavimą

Daugėja mokinių, rengusių karjeros planus. Iš viso karjeros planą 2022-2024 m. m. rengė 39 proc. arba 4 iš 10 mokiniai. Lyginant su 2021-2022 m. m. jų dalis augo 12 proc. (žr. 13 pav.). Savivaldybių, kuriose tokių planų buvo parengta mažiausiai (iki 25 proc. mokinių), 2022-2023 m. m. tebuvo vos 10 iš 60. Didesnėje Lietuvos mokyklų dalyje mokiniai, padedant mokyklos karjeros specialistei (-ui), bent kartą per mokslo metus dirbo su savo karjeros planais (14 pav.). Vis dėlto norint įvertinti, kiek pasirengti karjeros planai naudingi patiems PO paslaugų gavėjams - mokiniams, reikėtų atlikti išsamų mokinių karjeros kompetencijų į(si)vertinimo tyrimą.      

Daugiau informacijos:

Bendrosios profesinio orientavimo būklės ataskaita (2022-2023 m. m.) (1.1 MB )

Stebėsenos švieslentė (175.2 KB )

 

 

Dalintis: