Būtini slapukai įgalina pagrindines tinklapio funkcijas. Svetainė negali tinkamai veikti be šių slapukų, juos galima išjungti tik pakeitus naršyklės nuostatas.
Statistikos slapukai
Analitiniai slapukai padeda mums tobulinti mūsų tinklalapį, renkant ir pateikiant informaciją apie jo naudojimą.
MUKIS SVETAINĖS PRIVATUMO POLITIKA
BENDRA INFORMACIJA
Šia privatumo politika (toliau – Politika) nustatomos asmens duomenų tvarkymo sąlygos naudojantis svetaine, kuri yra pasiekiama adresu www.mukis.lt (toliau – Svetainė).
Politika taikoma, kai Jūs naudojatės www.mukis.lt , pildydami registracijų ar apklausų formas, tęsdami naršymą svetainėje, naudojatės svetainėje nurodytais kontaktais dėl karjeros planavimo paslaugų, pateikiate mums užklausas, pildote anketas, užsakote naujienlaiškius, lankotės mūsų socialinių tinklų paskyrose LinkedIn, YouTube, Instagram, Facebook ir kituose socialiniuose tinkluose (toliau – socialiniai tinklai), domitės mūsų pasiūlymais, kvietimais į renginius, konferencijas, mokymus, registruojatės į juos, susisiekiate su mumis telefonu, kitais el.
komunikacijos kanalais ar kreipiatės į mus kitais su mūsų veikla susijusiais klausimais. Papildoma
ar/ir detalesnė informacija gali būti pateikta paslaugų ir kitose sutartyse, privatumo pranešimuose arba skelbiant ją internete.
Prašome atidžiai perskaityti šią Politiką tam, kad teisingai suprastumėte mūsų požiūrį bei nuostatas dėl asmens duomenų tvarkymo. Naudodamasis www.mukis.lt . Jūs patvirtinate, kad susipažinote su Politika, suprantate jos nuostatas ir sutinkate su joje nurodytais Jūsų asmens duomenų tvarkymo tikslais, būdais bei tvarka. Jeigu Jūs nesutinkate su Politika, Jūs neturite teisės naudotis Svetaine.
Svetaine gali naudotis 14 (keturiolikos) metų amžiaus arba vyresni asmenys. Jeigu jums yra mažiau nei 14 (keturiolika) metų, prašome atidžiai perskaityti šias Politikos sąlygas kartu su savo tėvais arba globėjais ir įsitikinti, kad jas tinkamai suprantate.
KAS YRA JŪSŲ ASMENS DUOMENŲ VALDYTOJAS?
BĮ Lietuvos neformaliojo švietimo agentūra (toliau – Duomenų valdytojas):
Juridinio a.k. 302848387
Buveinės adresas: Žirmūnų g. 1 B, LT-09101 Vilnius
Tel. (85) 277 2394
El. p. info@linesa.lt
Duomenų apsaugos pareigūno kontaktai:
tel. +370 604 66346, el. p. ada@linesa.lt
Tvarkydami asmens duomenis, mes laikomės 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo, kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (toliau – Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas, arba BDAR), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo, Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo ir kitų tiesiogiai taikomų teisės aktų, reglamentuojančių asmens duomenų apsaugą, taip pat kompetentingų institucijų nurodymų.
KOKIAIS PRINCIPAIS VADOVAUDAMIESI TVARKOME ASMENS DUOMENIS?
Tvarkydami asmens duomenis laikomės šių asmens duomenų tvarkymo principų:
— asmens duomenys renkami apibrėžtais ir teisėtais tikslais ir toliau negali būti tvarkomi tikslais, nesuderinamais su nustatytaisiais prieš renkant asmens duomenis (apibrėžtumo ir teisėtų tikslų principas);
— asmens duomenys tvarkomi teisėtai, sąžiningai ir skaidriai (teisėtumo, sąžiningumo ir skaidrumo principas);
— asmens duomenys turi būti tikslūs ir, jei reikia, nuolat atnaujinami; netikslūs ar neišsamūs duomenys turi būti ištaisyti, papildyti, sunaikinti arba sustabdytas jų tvarkymas (tikslumo principas);
— asmens duomenys turi būti tokios apimties, kuri būtina apibrėžtiems tikslams pasiekti, jiems rinkti ir toliau tvarkyti, nekaupiami ir netvarkomi pertekliniai duomenys (duomenų kiekio mažinimo principas);
— asmens duomenys saugomi tiek, kiek būtina siekiamiems tikslams pasiekti (saugojimo trukmės apribojimo principas);
— asmens duomenys tvarkomi tokiu būdu, kad taikant atitinkamas technines ar organizacines priemones būtų užtikrintas tinkamas asmens duomenų saugumas, įskaitant apsaugą nuo duomenų tvarkymo be leidimo arba neteisėto duomenų tvarkymo ir nuo netyčinio praradimo, sunaikinimo ar sugadinimo, prieiga prie asmens duomenų suteikiama tik tiems mūsų darbuotojams, kuriems tokie duomenys yra reikalingi jų funkcijoms ir pavedimams atlikti (vientisumo ir konfidencialumo principas).
— mes atsakome už visų duomenų apsaugos principų laikymąsi ir savo atitikties įrodymą, asmens duomenis tvarkome tinkamai, vedame duomenų tvarkymo įrašus (atskaitomybės principas).
KOKIE YRA ASMENS DUOMENŲ TVARKYMO PAGRINDAI?
Duomenų valdytojas tvarko Jūsų asmens duomenis remdamasi šiais pagrindais:
1. Jūsų sutikimo (BDAR 6 straipsnio 1 dalies a punktas), kuris išreiškiamas Jūsų aktyviais veiksmais, t. y. kreipimusi į mus ir asmens duomenų pateikimu, arba kitais aktyviais veiksmais. Taip pat, gavę Jūsų sutikimą, mes siunčiame informaciją apie savo paslaugas, pasiūlymus skirtus asmenims, įstaigoms bei organizacijoms, susijusius su mūsų teikiamomis karjeros planavimo paslaugomis (konkursų, parodų, seminarų, konferencijų ir kitų renginių, ugdomosios veiklos organizavimu).
Sutikimą galite bet kada atšaukti susisiekę su mumis el. paštu info@mukis.lt. Sutikimo atšaukimas nedaro poveikio sutikimu pagrįsto duomenų tvarkymo, atlikto iki sutikimo atšaukimo, teisėtumui.
2. Sutarčių, susitarimų ir panašių dokumentų sudarymui, vykdymui, administravimui, keitimui;
3. vykdant pavestas viešosios valdžios funkcijas (BDAR 6 straipsnio 1 dalies e punktas), kai tvarkyti asmens duomenis įpareigoja atitinkami teisės aktai. Asmens duomenų tvarkymas vykdomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. rugpjūčio 24 d. nutarimo Nr. 847 „Dėl profesinio orientavimo teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ 15 p. ir Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2022 m. rugpjūčio 31 d. įsakymu Nr. V-1334 „Dėl rekomendacijų dėl karjeros specialistų funkcijų ir profesinio orientavimo paslaugų teikimo švietimo įstaigose patvirtinimo“ ir kt. teisės aktų reikalavimais;
4. tvarkyti duomenis būtina siekiant teisėtų interesų – visuomenės informavimo, siekiant įvykdyti teisinius reikalavimus, įskaitant skolų susigrąžinimą taikant neteismines procedūras, mums ginantis nuo pareikštų ieškinių, reikalavimų, pretenzijų; informacinių sistemų ir tinklų saugumui užtikrinti; siekiant užtikrinti patogų ir kokybišką naudojimąsi mūsų paslaugomis;
Tvarkomų asmens duomenų apimtis priklauso nuo užsakomų ar naudojamų paslaugų ir to, kokią informaciją pateikia asmuo, kai užsako ir (ar) naudojasi paslaugomis, lankosi Svetainėje.
Duomenų valdytojas siekia, kad asmens duomenys būtų tvarkomi tiksliai, sąžiningai ir teisėtai, kad jie būtų tvarkomi tik tokiais tikslais, kuriais buvo renkami, kad jie būtų tvarkomi laikantis teisės aktuose nustatytų aiškių ir skaidrių asmens duomenų tvarkymo principų ir reikalavimų.
KOKIUS ASMENS DUOMENIS IR KOKIAIS TIKSLAIS TVARKOME JŪSŲ ASMENS DUOMENIS?
Asmens duomenys gali būti tvarkomi šiais tikslais:
1. sutarties sudarymo bei vykdymo tikslais tvarkome šiuos duomenis: vardas, pavardė, gimimo data ar asmens kodas, gyvenamoji vieta, parašas, asmens tapatybę patvirtinančio dokumento duomenys, individualios veiklos pažymos, verslo liudijimo duomenys, sąskaitos duomenys, adresas, telefono ryšio numeris, el. pašto adresas, sutarties duomenys, informacija apie sutarties vykdymą, kiti būtini duomenys priklausomai nuo sutarties pobūdžio;
2. tiesioginės rinkodaros tikslais Jūsų sutikimo pagrindu tvarkome šiuos asmens duomenis: vardas, pavardė, telefono numeris, el. pašto adresas. Šiuo tikslu Jūsų nurodytu el.paštu galite gauti informaciją apie mūsų ir mūsų partnerių pasiūlymus, susijusius su mūsų veikla, kvietimus dalyvauti įvairiuose renginiuose, taip pat sulaukti prašymo pateikti atsiliepimą apie mūsų Jums suteiktas paslaugas;
3. naujienų prenumeratos užsakymo administravimo ir informacijos apie mūsų veiklą pateikimo prenumeratoriams tikslu tvarkome Jūsų pateiktus duomenis: elektroninio pašto adresą, IP adresą, prenumeratos užsakymo/atšaukimo datą ir laiką, Duomenų valdytojo Jums pateiktos informacijos turinį, informacijos pateikimo datą ir laiką;
4. Svetainės tobulinimo tikslu tvarkome lankytojo IP adresą, tinklo ir vietos duomenis, kai lankytojas juos suteikia. Duomenys yra renkami slapukų ir kitų panašių technologijų pagalba Jūsų sutikimo pagrindu;
5. įvairių renginių organizavimo ir vykdymo tikslu užsiregistravusių ir dalyvaujančių asmenų asmens duomenys: vardas, pavardė, telefono numeris, gimimo data (arba amžius), asmens kodas (jeigu būtina), el. pašto adresas, darbovietės arba mokymo įstaigos pavadinimas, pareigos, mokinio klasė, kurią pateikia pats duomenų subjektas, ir kiti pateikti duomenys apie trečiuosius asmenis (šeimos narius), siųsti priminimus el. laiškais, visa kita su tuo susijusi informacija būtina tinkamam renginio organizavimui;
6. mūsų veiklai skirtų socialinių tinklų paskyrų administravimo tikslu Jūsų sutikimo pagrindu: vardas, pavardė, el. pašto adresas, šalis, profilio nuotrauka, Jūsų mums siųsti pranešimai, jų gavimo laikas ir data, turinys ir priedai, mūsų atsakymai į Jūsų pranešimus bei atsakymų laikas, pranešimo komentarai, pasidalijimai, informacija apie reakcijas į Jūsų pranešimus;
7. profesinio orientavimo stebėsenos vykdymo tikslu (duomenų tyrimai, apklausos, analizė ir statistika) tvarkomi asmens duomenys: vardas (-ai); pavardė (-ės); kontaktiniai duomenys: telefono numeris (-iai), elektroninio pašto adresas; pareigų pavadinimas, švietimo įstaigos, kurioje dirbama, duomenys; profesijos kodas; profesijų grupė; profesijų pogrupis; darbo teisinių santykių pradžios data švietimo įstaigoje; darbo teisinių santykių pabaigos data švietimo įstaigoje; pareigybės dydis (jeigu būtina), darbo patirtis; kvalifikacijos tobulinimui skirtų ak. val. skaičius, kalbų mokėjimo lygis, profesijos pavadinimas; kvalifikacijos tobulinimo programos pavadinimas, kodas; kvalifikacijos tobulinimo programos / renginio data, sertifikatų išdavimo data ir numeris, mokinių, kuriems teikia paslaugas, skaičius ir sąrašas, organizuotų mokymų skaičius, formos ir temos, konsultacijų, teiktų mokinių tėvams (globėjams/rūpintojams), skaičius; profesinio orientavimo paslaugų finansavimo informacija: klasės krepšelio lėšų suma ir lėšų šaltiniai; kiti duomenys būtini pagal teisės aktų reikalavimus.
Mes neprašome pateikti ir netvarkome Jūsų specialiųjų kategorijų asmens duomenų, atskleidžiančių Jūsų rasinę ar etninę kilmę, politines pažiūras, religinius ar filosofinius įsitikinimus ar narystę profesinėse sąjungose, taip pat sveikatos duomenų, išskyrus tuos atvejus, kai šių duomenų tvarkymas yra privalomas pagal LR teisės aktų reikalavimus.
ASMENS DUOMENŲ ŠALTINIAI
Asmens duomenys gali būti gaunami tiesiogiai iš duomenų subjekto, kuris juos pateikia, atsiunčia mūsų nurodytais kontaktais arba kitu būdu kreipiasi į Duomenų valdytoją arba kitų išorinių šaltinių. Duomenys gali būti gaunami ir iš viešai prieinamų šaltinių (interneto svetainių).
Duomenis gali būti generuojami, kai asmuo naudojasi paslaugomis, pavyzdžiui, skambina telefonu, parašo elektroninį laišką, registruojasi į renginį, apsilanko interneto svetainėje ir kt.
Mes galime pateikti Jūsų duomenis duomenų paslaugų teikėjams, kurie teikia mums paslaugas (atlieka darbus) ir tvarko Jūsų duomenis mūsų, kaip duomenų valdytojo, vardu. Duomenų tvarkytojai turi teisę tvarkyti asmens duomenis tik pagal mūsų nurodymus ir tik ta apimtimi, kiek tai yra būtina siekiant tinkamai vykdyti sutartyje nustatytus įsipareigojimus. Pasitelkdami paslaugų teikėjus, imamės visų reikiamų priemonių, kad užtikrintume, jog būtų įgyvendintos tinkamos organizacines ir technines saugumą užtikrinančias priemonės bei išlaikytas asmens duomenų konfidencialumas. Pateikiame pavyzdinį (nebaigtinį) sąrašą subjektų, kuriems gali būti teikiami asmens duomenys:
- Informacinių technologijų bendrovės, kurios duomenis tvarko, kad užtikrintų informacinių sistemų kūrimą, tobulinimą ir palaikymą;
- Valstybės institucijoms galime teikti Jūsų duomenis atsakydami į teismo arba valstybės institucijų prašymus, tačiau tik ta apimtimi, kiek tai būtina siekiant tinkamai laikytis teisės aktų.
Be Jūsų sutikimo neteikiame asmeninės informacijos trečiosioms šalims rinkodaros tikslais.
KIEK LAIKO IR KAIP BUS SAUGOMI JŪSŲ ASMENS DUOMENYS?
Jūsų asmens duomenis tvarkysime ir saugosime ne ilgiau, negu tai būtina įgyvendinant tikslus, kuriais duomenys buvo surinkti, arba tokį laikotarpį, kokį nustato teisės aktai:
sutarties sudarymo bei vykdymo tikslais duomenys yra tvarkomi sutarties galiojimo laikotarpiu, jam pasibaigus saugomi 10 (dešimt) metų nuo sutarties nutraukimo ar pasibaigimo dienos;
tiesioginės rinkodaros (apklausų vykdymo, naujienlaiškių, pasiūlymų siuntimo) tikslais Jūsų sutikimo pagrindu duomenys tvarkomi, kol Jūs naudojatės mūsų paslaugomis ar/ir atšaukiate savo sutikimą, pasibaigus galiojimui saugomi 1 (vienerius) metus nuo jų galiojimo pasibaigimo dienos;
renginių organizavimo ir vykdymo tikslu duomenys yra tvarkomi Jūsų sutikimo pagrindu ir saugomi 1 (vienerius) metus nuo renginio vykdymo dienos;
mūsų socialinių tinklų paskyrų administravimo tikslu Jūsų sutikimo pagrindu tvarkome ir saugome 1 (vienerius) metus nuo jų pateikimo dienos;
profesinio orientavimo stebėsenos vykdymo tikslu duomenys saugomi 3 (tris) metus nuo jų pateikimo dienos, statistikos tikslais nuasmeninti duomenys saugomi neribotą laiką.
Pasibaigus nurodytiems terminams, duomenys bus ištrinami taip, kad nebūtų galima jų atstatyti.
Duomenų valdytojas įsipareigoja užtikrinti, kad Jūsų asmens duomenys būtų apsaugoti. Duomenų valdytojas naudoja technines ir organizacines priemones, kurios apsaugo Jūsų asmens duomenis nuo neteisėto Jūsų duomenų naudojimo ar jų atskleidimo ar neteisėto sunaikinimo ar pakeitimo. Visi Duomenų valdytojas darbuotojai ir tretieji asmenys, kuriuos Duomenų valdytojas pasitelkia Jūsų asmens duomenims tvarkyti, yra įsipareigoję gerbti Jūsų informacijos konfidencialumą.
JŪSŲ TEISĖS IR JŲ ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS ASMENS DUOMENŲ APSAUGOS SRITYJE
Kiekvienas duomenų subjektas turi šias teises:
1. teisę žinoti (būti informuotam) apie savo asmens duomenų tvarkymą;
2. teisę susipažinti su savo tvarkomais asmens duomenimis ir kaip jie yra tvarkomi, t. y. gauti informaciją apie asmens duomenų saugojimo laikotarpį, taikomas technines ir organizacines priemones duomenų saugumui užtikrinti, gauti informaciją iš kokių šaltinių ir kokie asmens duomenys surinkti, kokiu tikslu jie tvarkomi, kam teikiami;
3. teisę reikalauti ištaisyti, sunaikinti savo asmens duomenis arba sustabdyti, išskyrus saugojimą, savo asmens duomenų tvarkymo veiksmus, kai duomenys tvarkomi, nesilaikant teisės aktų nuostatų;
4. teisę nesutikti, kad būtų tvarkomi jų asmens duomenys, išskyrus atvejus, kai šie asmens duomenys yra tvarkomi dėl teisėto intereso, kurio siekia duomenų valdytojas arba trečiasis asmuo, kuriam teikiami asmens duomenys, ir jei duomenų subjekto interesai nėra svarbesni;
5. teisę reikalauti, kad būtų apriboti asmens duomenų tvarkymo veiksmai;
6. teisę reikalauti, kad jo paties pateikti asmens duomenys, jeigu jie tvarkomi jo sutikimo ar sutarties pagrindu, ir jeigu jie tvarkomi automatizuotomis priemonėmis, duomenų valdytojo būtų persiųsti kitam duomenų valdytojui, jeigu tai yra techniškai įmanoma (duomenų perkeliamumas);
7. teisę dėl asmens duomenų tvarkymo pateikti skundą Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai.
8. teisę bet kuriuo metu atšaukti sutikimą, nedarant poveikio sutikimu grindžiamo duomenų tvarkymo iki sutikimo atšaukimo teisėtumui;
9. teisę bet kuriuo metu atšaukti savo duotą sutikimą dėl asmens duomenų tvarkymo tiesioginės rinkodaros tikslu.
Duomenų subjektas, pateikęs asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą arba teisės aktų nustatyta tvarka ar elektroninių ryšių priemonėmis, kurios leidžia tinkamai identifikuoti asmenį, patvirtinęs savo asmens tapatybę, turi asmeniškai, paštu, per pasiuntinį ar el. paštu pateikti rašytinį prašymą dėl jo teisių įgyvendinimo.
Jeigu Jūs manote, kad Duomenų valdytojas nesilaiko ar netinkamai vykdo teisės aktuose numatytas pareigas asmens duomenų apsaugos srityje, Jūs galite kreiptis į Duomenų valdytoją su skundu. Mes Jūsų skundą išnagrinėsime ir atsakymą pateiksime per 20 darbo dienų. Jeigu Jūsų netenkins mūsų atsakymas, Jūs turite teisę kreiptis į Valstybinę duomenų apsaugos inspekciją (www.ada.lt)
SLAPUKAI
Jums besilankant mūsų Svetainėje www.mukis.lt, norime pateikti tokį turinį ir funkcijas, kurios būtų pritaikytos būtent Jūsų poreikiams. Tam reikalingi slapukai (angl. cookies). Tai nedideli informacijos elementai, išsaugomi Jūsų interneto naršyklėje. Jie padeda mums atpažinti Jus kaip ankstesnį interneto svetainės lankytoją, išsaugoti Jūsų lankymosi svetainėje istoriją ir pagal tai pritaikyti turinį. Taip pat slapukai padeda užtikrinti sklandų svetainių veikimą, leidžia stebėti lankymosi interneto svetainėje trukmę, dažnumą bei rinkti statistinę informaciją apie svetainių lankytojų skaičių. Analizuodami šiuos duomenis galime savo svetainę tobulinti, padaryti ją patogesnę Jūsų naudojimui.
Kaip valdyti ir ištrinti slapukus
Kai naudojate naršyklę mūsų teikiamam turiniui pasiekti, galite konfigūruoti savo naršyklę taip, kad būtų priimti visi slapukai, atmesti visi slapukai arba būtų pranešama, kai slapukas atsiunčiamas. Kiekviena naršyklė skirtinga, todėl, jei nežinote, kaip pakeisti slapukų nuostatas, pasižiūrėkite jos žinyno meniu. Jūsų įrenginio operacinėje sistemoje gali būti papildomų slapukų valdiklių. Jei nenorite, kad informacija būtų renkama slapukų pagalba, pasinaudokite daugelyje naršyklių esama paprasta procedūra, kuri leidžia jums atsisakyti slapukų naudojimosi. Norėdami daugiau sužinoti, kaip valdyti slapukus, apsilankykite adresu http://www.allaboutcookies.org/manage-cookies/.
Tačiau nepamirškite, kad kai kurios paslaugos gali būti sukurtos taip, kad veiktų tik su slapukais, o juos išjungę jų arba tam tikrų jų dalių naudoti nebegalėsite.
Toliau pateikiame Svetainėje naudojamų būtinųjų slapukų sąrašą:
Pavadinimas
Teikėjas
Paskirtis
Galiojimo pabaiga
Tipas
_RequestVerificationToken
Padeda išvengti kelių svetainių užklausų klastojimo (CSRF) atakų.
Sesija
HTTP
cf_chl_1
Šis slapukas yra "Cloudflare" teikiamų paslaugų, įskaitant apkrovos balansavimą, svetainės turinio pristatymą ir DNS ryšio aptarnavimą svetainių operatoriams, dalis.
1 diena
HTTP
cf_chl_prog
Skirtas žmonėms ir robotams atskirti.
1 diena
HTTP
CookieConsent
Išsaugo esamo domeno naudotojo sutikimo su slapukais būseną.
1 metai
HTTP
rc::a
Google
Skirtas žmonėms ir robotams atskirti.
Nuolatinis
HTML
rc::c
Google
Skirtas žmonėms ir robotams atskirti.
Sesija
HTML
__cf_bm
Skirtas žmonėms ir robotams atskirti.
1 diena
HTTP
Toliau pateikiame Svetainėje naudojamų nuostatų slapukų sąrašą:
Pavadinimas
Teikėjas
Paskirtis
Galiojimo pabaiga
Tipas
LaSID
emokykla.ladesk.com
Leidžia svetainei atpažinti lankytoją, siekiant optimizuoti pokalbių dėžutės funkcionalumą.
Sesija
HTTP
Toliau pateikiame Svetainėje naudojamų statistikos ir analitinių slapukų sąrašą:
Pavadinimas
Teikėjas
Paskirtis
Galiojimo pabaiga
Tipas
LaVisitorNew
emokykla.ladesk.com
Skirtas suskaičiuoti, kiek kartų svetainėje apsilankė skirtingi lankytojai – tai daroma priskiriant lankytojui ID, todėl vartotojas neužsiregistruoja du kartus.
1 diena
HTTP
_#/redot.gif
Gemius
Laukia
Sesija
Pixel
_ga
Google
Registruoja unikalų ID, kuris naudojamas statistiniams duomenims apie tai, kaip lankytojas naudojasi svetaine, generuoti.
2 metai
HTTP
_gat
Google
Naudoja „Google Analytics“, kad sumažintų užklausų dažnį
1 diena
HTTP
_gid
Google
Registruoja unikalų ID, kuris naudojamas statistiniams duomenims apie tai, kaip vartotojas naudojasi svetaine, generuoti.
1 diena
HTTP
LaVisitorId_#
emokykla.ladesk.com
Laukia
Sesija
HTTP
Toliau pateikiame Svetainėje naudojamų rinkodaros slapukų sąrašą:
Pavadinimas
Teikėjas
Paskirtis
Galiojimo pabaiga
Tipas
Gdvn
Gemius
Naudojama kartu su iššokančia reklama ir svetainės turiniu. Šis slapukas nustato, kokius skelbimus lankytojui reikėtų rodyti, taip pat užtikrina, kad tie patys skelbimai nebūtų rodomi dažniau, nei numatyta.
1 metai
HTTP
gstorage
Gemius
Nustato unikalų vartotojo ID, leidžiantį trečiųjų šalių reklamuotojams į vartotoją nukreipti atitinkamą reklamą.
Nuolatinis
HTML
Gtest
Gemius
Renka informaciją apie vartotojų elgesį ir naršymą, kuri naudojama svetainei optimizuoti – slapukas taip pat leidžia „Google Ads“ ir „Google Analytics“ rinkti informaciją apie vartotojus rinkodaros tikslais.
6 dienos
HTTP
ads/ga-audiences
Google
Naudojama „Google AdWords“ siekiant pakartotinai pritraukti lankytojus, kurie gali virsti vartotojais, remiantis lankytojo elgsena internete įvairiose svetainėse.
Sesija
Pixel
__gfp_64b
Gemius
Renka duomenis apie vartotojų apsilankymus svetainėje, pvz., kokiuose puslapiuose buvo apsilankyta. Užregistruoti duomenys naudojami vartotojų interesams ir demografiniams profiliams suskirstyti pagal perpardavimus tikslinės rinkodaros tikslais.
1 metai
HTTP
IŠORINĖS SVETAINĖS
Svetainėje gali būti pateikta nuorodų į išorines svetaines – mūsų partnerių svetaines ar svetaines, kuriose reklamuojamos mūsų paslaugos. Sekdami pagal tokias nuorodas į kurią nors iš svetainių, atkreipkite dėmesį į tai, kad šios svetainės ir per jas pasiekiamos paslaugos turi savo atskiras privatumo politikas ir mes neprisiimame atsakomybės ar įsipareigojimų už šias politikas ar už šiose svetainėse ar teikiant paslaugas renkamus asmens duomenis, pavyzdžiui, kontaktinius ar vietos duomenis. Peržiūrėkite šias politikas prieš pateikdami asmens duomenis šiose svetainėse ar naudodamiesi bet kokiomis paslaugomis.
POLITIKOS PAKEITIMAI
Ši Politika peržiūrima ne rečiau kaip kartą per dvejus metus. Apie pakeitimus pranešime Svetainėje patalpindami atnaujintą Politiką, ar kitais įprastais komunikacijos būdais.
Privatumo politikos papildymai ar pakeitimai įsigalioja nuo atnaujinimo datos, nurodytos Politikoje, nebent būtų nurodytas kitas įsigaliojimo terminas.
Jei prisijungsite ar naudositės mūsų teikiamu turiniu ir (ar) paslaugomis po tokio pranešimo paskelbimo, laikysime, kad Jūs susipažinote su naujais pakeitimais, nurodytais atnaujinime.
KTU mokslininkė: dėl DI vertėjai ir kalbininkai yra ir bus prestižinė profesija
2025-07-10
KTU mokslininkė: dėl DI vertėjai ir kalbininkai yra ir bus prestižinė profesija
Kai 2022 metais pasirodė generatyviniai dirbtinio intelekto (DI) įrankiai, daugelis ėmė skubotai prognozuoti, kad vertėjų ir kalbininkų profesijos greitai taps nereikalingos. Tačiau realybė pasirodė esanti gerokai sudėtingesnė ir įdomesnė – būtent dėl DI sparčios plėtros kalbos ir vertimo specialistų svarba išaugo kaip niekad anksčiau.
Kodėl taip nutiko? Kaip kalba susijusi su dirbtiniu intelektu, ir kodėl lietuvių kalba vis dar lieka iššūkiu net pažangiausiems modeliams? Šiame straipsnyje išsklaidysime mitus apie nykstančias profesijas, atskleisime, kaip iš tikrųjų veikia kalbinės DI sistemos, ir įrodysime, kodėl kalbininkų, vertėjų ir jų turimų kompetencijų poreikis ne tik nemažėja – jis tampa strateginiu visuomenės ir technologijų raidos pagrindu.
DI kalbos industrijoje ir vertime – ne naujiena
Pirmiausia verta pabrėžti, kad DI kalbos ir vertimo industrijoje nėra naujas reiškinys. Nors generatyviniai DI įrankiai pristatyti ir tapo prieinami plačiajai visuomenei 2022 m., o pirmieji sprendimai buvo pristatyti ir testuojami dar 2018 m., vertimo ir kalbos industrija gyvena su dirbtiniu intelektu jau nuo 1948-ųjų, kai pradėtos kurti tiek mašininio vertimo sistemos, tiek kalbą apdorojančios technologijos.
Tiesa, tuo metu terminas „dirbtinis intelektas“ dar nebuvo vartojamas, tačiau jau tuomet kuriami vertimo įrankiai, ypač mašininio vertimo sistemos, kėlė panašius klausimus ir vilčių, kad vertėjai ir kalbos specialistai bus nereikalingi.
Per dešimtmečius tobulintos statistinės, taisyklėmis grindžiamos ar pavyzdžiais paremtos mašininio vertimo sistemos, o vėliau ir neuroniniais tinklais veikiantys įrankiai ne tik neišstūmė vertėjų profesijos, bet netgi pabrėžė jos svarbą, ypač kai kalbama apie aukštos kokybės produktus, tekstus, tinklalapius ar kt.
Kalba – itin sudėtinga, nuolat besikeičianti sistema, kurios neįmanoma aprašyti tiksliai vien algoritmais. Terminai nuolat kinta, keičiasi jų reikšmė, vartosena ir semantinis laukas, o kultūriniai kontekstai dažnai lieka nesuprasti tiek mašininiam vertimui, tiek dabartiniams DI sprendimams.
Be to, generatyviniai įrankiai yra apmokyti, perkuria ir imituoja iki tam tikro momento X sukauptus duomenis, tad jų pateikiama informacija dažnai nėra nei savalaikė, nei kalbiškai tiksli. Dėl to DI, nepaisant pažangos, šioje srityje vis dar priklauso nuo žmogaus kalbinės kompetencijos.
Viskas vienaip ar kitaip perteikiama kalba
Dažnai pamirštamas svarbus aspektas – nepriklausomai nuo sričių, kuriose taikomi ar bus taikomi dirbtinio intelekto sprendimai (pvz., aplinką suprantantis dirbtinis intelektas, angl. ambient intelligence, naudojamas sveikatos apsaugos srityje), viskas vienaip ar kitaip perteikiama per kalbą.
Pavyzdžiui, „Microsoft“ sukurtas produktas „Dragon Copilot“ padeda skaitmenizuoti pacientų nusiskundimus, išsakytus dialogo metu su gydytoju, ir net vizualizuoti skaudamas vietas. Taip pat įvairūs sprendimai taikomi gamyboje, tačiau visais atvejais rezultatas turi būti aprašomas kalba.
Nors duomenys gali būti fiksuojami įvairiomis formomis – garsu, vaizdu, rentgeno nuotraukomis, echoskopija, tekstu ar schema – galutinis jų interpretavimas, sisteminimas ir perteikimas vyksta kalba. Todėl čia labai svarbios kalbininkų ir vertėjų kompetencijos: norint tiksliai aprašyti ir apibūdinti informaciją, reikia gebėti teisingai anotuoti žodžius, parinkti ar susieti žodžius, sąvokas, vaizdinius ir pan., sudaryti teisingus semantinius žodžių žemėlapius, atrinkti svarbiausią esminę informaciją, pašalinti informacines šiukšles ir pan.
Be to, kad DI generatyviniais įrankiais perkurtas rezultatas būtų patikimas, būtina turėti sukauptus didelius kiekius suskaitmenintų kalbinių (ir ne tik) duomenų tam tikra kalba. Tokiu pagrindu ir yra kuriami didieji kalbų modeliai (angl. Large Language Models, LLM). Deja, tokių modelių lietuvių kalbai, kaip ir daugeliui kitų Europos kalbų, tokių kaip latvių, estų ar net lenkų, kol kas dar nėra sukurta.
Dabartiniai DI sprendimai ir didieji kalbos modeliai orientuoti į anglų kalbą
Šiuo metu dažniausiai pasitelkiami DI įrankiai yra grindžiami didžiaisiais kalbų modeliais, kurie beveik išimtinai – 90 proc. yra skirti ir pritaikyti didžiosioms pasaulio kalboms, tokioms kaip anglų, kinų ar arabų. Mažesnės Europos kalbos, tarp jų lietuvių, slovėnų, čekų ar portugalų, vis dar lieka nuošalyje. Joms pritaikytų modelių arba visai nėra, arba jie tik pradedami kurti. Lietuvių kalbai pritaikyto didelės kalbos modelio iki šiol nėra, o kalbinių duomenų kiekis išlieka labai ribotas.
Dažnai teigiama, kad tokie įrankiai kaip ChatGPT, „Gemini“ ar kiti generatyviniai DI sprendimai „puikiai“ veikia ir lietuvių kalba. Derėtų prisiminti ir tai, kad minėti įrankiai nesugeneruoja nieko naujo, o tik perkuria kitaip ir imituoja tai, kuo buvo apmokyti. Taip pat pamirštama ir tai, kad šie įrankiai iš esmės sukurti anglų kalbos pagrindu ir apmokyti anglų kalbos duomenimis. Be to, minėti įrankiai dažnai neatitinka Europos Sąjungoje galiojančių teisinių ir etinių standartų, pavyzdžiui, susijusių su asmens duomenų apsauga, autorinėmis teisėmis ar intelektine nuosavybe. Net jei sugeneruotas tekstas atrodo nuoseklus ir rišlus, tai dar nereiškia, kad jis teisingas ar patikimas turinio prasme. Dažnu atveju lietuvių kalba perkurtuose tekstuose yra nepaisoma lietuvių kalbos normų, gramatikos ar stilistikos.
Šią situaciją iliustruoja ir pavyzdys su lenkų kalba. Nors lenkų kalba pasaulyje kalba apie 40 milijonų žmonių, net ir šiai kalbai vis dar nėra sukurto didelės kalbos modelio. Iki šiol suskaitmeninta vos 0,09 proc. reikalingų išteklių lenkų kalba, o modelis BIELIK-11vB-v2 (bielik.ai), skirtas šiai kalbai, dar tik pradėtas vystyti. Tai leidžia lengvai suprasti, kokia sudėtinga ir atsilikusi situacija yra su lietuvių kalba dirbtinio intelekto kontekste.
Lietuvių kalbos modelis dar tik kuriamas
Nepaisant pastaraisiais metais intensyvėjančių mokslininkų, valstybinių institucijų ir kalbos industrijos atstovų pastangų, lietuvių kalbai skirtas didelės kalbos modelis iki šiol nėra sukurtas.
Kaip buvo akcentuota konferencijoje „Kalba dirbtinio intelekto amžiuje. LTech 2025“, vykusioje 2025 m. gegužės 8–9 d. KTU, šiuo metu tik pradedamas kurti galingas atvirojo kodo kalbos modelis „TildėLM“, skirtas Baltijos ir kitoms mažosioms Europos kalboms.
„TildėLM“ – tai bendras atsakas į opią problemą: daugelis mažųjų Europos Sąjungos kalbų, tokių kaip lietuvių, latvių, estų, slovėnų ar slovakų, iki šiol buvo paliktos nuošalyje dirbtinio intelekto vystymo procese. Kaip pažymėjo konferencijos plenarinio pranešimo metu įmonės „Tildė“ – vienos didžiausių kalbos technologijų kūrėjų Baltijos šalyse – generalinė direktorė Renata Špukienė, šia iniciatyva siekiama užpildyti minėtą spragą, suteikiant mažoms kalboms prieigą prie kokybiškų DI sprendimų.
Šiuo metu generatyviniai įrankiai dažnai nepasižymi nei nuoseklumu, nei tikslumu ar kokybe, kai kalbama apie mažąsias kalbas – kyla semantinių netikslumų, o kultūrinis kontekstas dažnai iškraipomas arba ignoruojamas. Todėl sėkmingam tokio modelio, kaip „TildėLM“, sukūrimui reikalingos ne tik vertėjų ir lingvistų žinios, bet ir glaudus bendradarbiavimas su programuotojais bei inžinieriais.
„TildėLM“ modelio mokymas pradėtas 2025 m. kovo mėnesį, o pasibaigus šiam etapui, modeliu naudotis galės ne tik įmonės, bet ir plačioji visuomenė.
Europos Komisijos pastangos kurti ir taikyti dirbtinio intelekto įrankius
Europos Komisija (EK) skiria daug dėmesio dirbtinio intelekto (DI) įrankiams kurti ir taikyti, siekdama spartinti įvairius procesus bei užtikrinti Europos konkurencingumą pasauliniu mastu, ypač atsižvelgiant į JAV sukurtų DI įrankių dominavimą rinkoje.
Pastaraisiais metais EK komunikatuose vis dažniau pabrėžiama ambicija kurti didelio masto dirbtinio intelekto centrus visoje Europoje. Kartu visuomenei ir institucijoms jau pristatyta keletas praktinių įrankių, skirtų kasdieniam naudojimui. Tarp jų:
„eTranslation“ – DI pagrindu veikianti vertimo sistema, skirta Europos kalboms;
„WebText“ – įrankis, pritaikantis svetainių turinį anglų, vokiečių ir prancūzų kalbomis, kad tekstas tiktų tinklalapiams;
„Speech-to-Text“ – garso įrašų transkripcijos įrankis, sakytinę kalbą keičiantis rašytine;
„Accessible Text“ – įranktis, skirtas pritaikyti tekstą platesniam skaitytojų ratui;
„eBriefing“ – ataskaitų generavimo įrankis, leidžiantis automatizuotai apdoroti, apibendrinti ir nuasmeninti oficialius dokumentus ir parengti ataskaitas;
„eSummary“ – skirtas kurti santraukas bei išskirti pagrindinę informaciją iš ilgų teisinių tekstų, taip pat nuasmeninti duomenis.
Šių įrankių bendras bruožas – jie sukurti atsižvelgiant į Europos kalbų specifiką bei atitinka ES taikomus kokybės, duomenų apsaugos ir saugumo standartus. Tokiu būdu Europos Komisija siekia užtikrinti, kad DI sprendimai būtų ne tik veiksmingi, bet ir etiški bei teisiškai saugūs.
Profesijos išlieka svarbios ir prestižinės DI eroje
Kaip matyti, Europos mastu šiuo metu dedama daug pastangų kuriant kokybiškus dirbtinio intelekto sprendimus, pritaikytus tiek mažosioms, tiek didžiosioms kalboms. Šie sprendimai ne tik atliepia praktinius poreikius ir atitinka ES standartus, bet ir siekia įtvirtinti Europą kaip technologijų ir dirbtinio intelekto lyderę.
Didelės investicijos į DI, kuriami specializuoti centrai bei spartus technologijų vystymasis tik dar labiau pabrėžia humanitarinių mokslų, ypač kalbos ir vertimo specialistų, svarbą. Vertėjų ir lingvistų profesijos išlieka itin reikalingos, nes būtent šie specialistai turi gebėjimų, be kurių negalima kurti ir taikyti patikimų DI sprendimų kalbos srityje.
Svarbios tampa tokios kompetencijos kaip gebėjimas analizuoti tekstus, atpažinti žodžių tarpusavio sąryšius, semantines reikšmes, efektyviai apibendrinti ilgesnį turinį, kūrybiškai generuoti tekstus skirtingoms platformoms. Taip pat ypač reikšmingi yra analitiniai ir kritinio mąstymo gebėjimai, leidžiantys vertinti tiek dirbtinio intelekto sugeneruotą, tiek žmogaus parašytą tekstą pagal kalbos, stilistikos ar semantikos principus. Kalbinis raštingumas taip pat leidžia greitai identifikuoti žmogaus ir mašinos sukurtą tekstą.
Šios kompetencijos įgyjamos studijų metu ir yra esminės šiuolaikinėje informacijos visuomenėje, ypač dabar, kai pastebimas bendrojo raštingumo lygio mažėjimas. Tai dar labiau pabrėžia humanitarinių profesijų vertę DI eroje – jos ne nyksta, o tampa dar aktualesnės.
KTU Socialinių, humanitarinių mokslų ir menų fakulteto (SHMMF) doc. dr. Dainora Maumevičienė