Rumšiškių miestelyje (Kaišiadorių r.) gyvenanti ir kurianti iliustruotoja ir grafikos dizainerė L. Varkalaitė yra labiau žinoma pasaulyje, nei savo šalyje. Viena tituluočiausių lietuvių menininkių nuolat dalyvauja nacionaliniuose ir tarptautiniuose konkursuose, tokiuose kaip „ADC*LT“, „Communication Arts Illustration Competition“, „World illiustrations awards“, „Geras dizainas“ ir kt. Jos kūriniai yra laimėję daugybę prestižinių apdovanojimų, puošia įvairių lietuviškų produktų pakuotes ir netgi vaikams skirtų knygų puslapius. Savo kūryba menininkė nuolat dalijasi viešojoje erdvėje (socialiniuose tinkluose, „Behance“ platformoje). Su kelių dešimtmečių darbo patirtį turinčia kūrėja kalbėjomės apie jos karjeros kelią, kaip gimsta estetiškai patrauklus turinys ir ko reikia, norint tapti nepralenkiama (-u) grafikos dizainere (-iu).
Kaip save pristatytumėte mokinių auditorijai?
Labas visiems! Esu Laimutė Varkalaitė – nuo mažens mėgusi piešti ir šiandien jau tapusi grafikos dizainere ir iliustruotoja.
Papasakokite plačiau apie savo kūrybos ir mokymosi kelią. Kodėl pasirinkote grafikos dizaino kryptį? Kokie dalykai labiausiai patiko ir sekėsi mokykloje? Ką studijavote? Kas labiausiai patiko/nepatiko studijuojant? Kaip supratote, kad norite būti būtent grafikos dizainerė?
Nuo vaikystės svajojau iliustruoti knygas vaikams. Todėl, baigusi vidurinę mokyklą, aiškiai žinojau, kad mano kelias šios svajonės link prasidės aukštojoje meno mokykloje. Deja, bet iškart baigus mokyklą įstoti į trokštamą grafikos specializaciją Vilniaus dailės akademijoje man nepavyko. Tada nusprendžiau pasirinkti artimą grafinio dizaino specialybę. Įdomu tai, kad šios studijos sujungia logiką ir jausmą, racionalumą ir kūrybinę laisvę. Tai atradusi labai apsidžiaugiau ir supratau, kad tai puiki galimybė atsiskleisti įvairiapusiškai bei įgyti platų kūrybinės minties išraiškos spektrą. Ir taip 9-erius metus studijavau grafinį dizainą. Pirmiausiai – trejus jų Kauno kolegijos J. Vienožinskio menų fakultete, vėliau – Vilniaus dailės akademijoje. Visą studijų laikotarpį didžiausią dėmesį skyriau piešimo disciplinai, eksperimentavau su grafinėmis priemonėmis, jų deriniais. Daug sužinojau, daug sukaupiau kūrybinės patirties tiek studijuodama, tiek dirbdama grafikos dizainere dar bestudijuojant. 2012 m. jau iliustravau pirmąją savo knygą vaikams „Saulės spalvų poringės. RAUDONA“ (aut. Liuda Petkevičiūtė). Laikyti savo rankose pačios iliustruotą knygą – išties, stebuklingas jausmas.
Lietuvos etnografijos muziejaus vizualinis identitetas: logotipas, padėka, Mažosios Lietuvos atvirlaiškis, lipdukai, muziejaus 50-ečio kvietimas, sulčių ir arbatų pakuotės dizainas, Adventinio miestelio vizualinis sprendimas (2023-2024 m.)
Koks Jūsų, kaip grafikos dizainerės, darbo stažas?
Grafikos dizainere pradėjau dirbti dar studijuodama antrame kurse Kauno kolegijoje. Ir tai buvo 2003-ieji metai. Tuo metu dirbau kaip laisvai samdoma dizainerė. Oficialiai grafikos dizainerės pareigas įgijau 2006-aisiais. Taigi – patirtis siekia kiek daugiau nei 20 metų.
Kokiu savo pasiekimu arba darbu džiaugiatės ir didžiuojatės labiausiai?
Tikiu, kad daugeliui iš kūrėjų svarbu pasiekti savo kūrybinį olimpą. Savuoju kūrybinio kelio „everestu“ įvardiju 2020-aisiais sukurtą kūrinį „WORLD OF CRYPTIDS“ (Kripidų pasaulis), pelniusį šalies ir tarptautinį pripažinimą konkursuose bei parodose.
Kaip apibūdintumėte savo kūrybos stilių? Kas jį labiausiai formavo?
Kūrybinis stilius – tai neatsiejama kūrėjo dalis, jo pasaulėvokos ir pasaulėjautos atspindys. Piešinys yra mano kalba, kuria pasakoju apie save ir kuriu minčių tiltus su žmonėmis. Idėjas paverčiu vaizdu, naudodama tradicines ir skaitmenines grafines technikas, pasirinkdama jas skyrium arba kartu. Mano iliustracijos – švari linija, atidumas detalėms, spalvų darna ir gilus regimas jausmas. Tai, kaip vaizduoju, ką jaučiu ir kaip noriu tai ištransliuoti žiūrovui, susiformavo laikui bėgant, ieškant, analizuojant, kas vyksta tarptautiniame iliustracijos kontekste, suvokiant save kaip tos visumos dalį ir siekiant išryškinti tai, kas galėtų būti vadinama unikalumu.
Kokiomis pagrindinėmis vertybėmis vadovaujatės savo kūryboje?
Kūryba – tai ypatinga duotybė žmogui. Kartais užgimusią mintį nešiojuosi kelias dienas, savaites ar metus. Kūryba – tai ne gamyba. Čia neturėtų būti skaičiavimų ar skubos, atsainumo ar laiko „trupinių“. Kūrybai reikia atsidavimo ir laiko, skirto būtent jai. Kūryba, kurią išgyvenu ir kurioje esu visą šį laiką, – tai ne kas kita, kaip nuostabi mūsų kasdienos inspiracija, savito ir asmeniško jos patyrimo atskleidimas vaizdu, noras dalintis tuo su kitais, įkvepiant ir nuraminant, kviečiant stabtelti ir skirti laiko savo aplinkai, sau.
Kaip gimsta idėjos kūrybai? Kas Jūsų įkvėpimo šaltinis? Kas padeda kūryboje, o kas trukdo?
Gamta, žmogus, jų refleksijos ir samplaika yra esminiai manosios kūrybinės minties vedliai. Būtent tai ir įkvepia mano kuriamus veikėjus, jų istorijas. Paprasti kasdieniai dalykai yra manųjų kūrinių gimimo pradžia. Rami aplinka ir vidinis nusiraminimas yra tai, kas padeda susikaupti, įsigyventi, būti kūryboje.
Knyga vaikams „ŠIURPINYS. Pasakos siaubasakos vaikams“. Aut. Rasa Lazauskaitė. Leidykla „Laimės gatvė“ (2024 m.)
Individualus kūrinys-vaizdų istorija „Pažvelk“ (Look), įkvėpta Šatrijos kalno augmenijos (2023 m.)
Kaip vertinate šiandieninę grafikos dizaino situaciją Lietuvoje – dizainerio santykius su užsakovu, dizainerių profesionalumo lygį ir kt.?
Pastaraisiais metais pastebiu, kad Lietuvoje formuojama išties stipri grafinio dizaino bendruomenė. Prie to prisideda ne tik naujai susikūrusios, veržlios ir idėjų kupinos dizaino studijos, bet ir į Lietuvą atkeliaujantys užsienyje šaknis turintys kūrybiniai festivaliai, parodos. Taip pat – rengiamos tarptautinės konferencijos, suburiančios šalies ir užsienio grafikos dizainerius. Vis drąsiau galima teigti, kad Lietuvoje kuriasi dizaino kultūra.
Papasakokite plačiau, ką veikia grafikos dizainerė (-is)? Kaip atrodo įprasta Jūsų darbo diena?
Grafikos dizainerio misija – kurti vizualią kalbą. Pradedant nuo logotipo, reprezentuojančio asmenį, įstaigą, veiklą, renginį, iki plačios apimties vizualios komunikacijos sistemų, aprėpiančių įvairias medijas, erdves, žmones. Kaip atrodo kasdienė grafikos dizainerio diena? Pabandykime įsivaizduoti, jog gaunate užduotį sukurti renginio logotipą ir visą vizualinį stilių. Iš pradžių, vyksta komunikacija su klientu. Siekiama kuo daugiau išsiaiškinti apie renginį: jo tematiką, turinį, kokiai žmonių grupei jis skirtas ir pan. Kuo daugiau informacijos, tuo labiau galime įsigilinti ir suvokti, ko iš mūsų bus tikimąsi. Antrame etape prasideda idėjų paieškos. Pirmiausiai ieškoma logotipo sprendimų, nes būtent logotipas yra visos vizualinės sistemos raktas. Kai pasirenkama logotipo idėja, vyksta tolesnis jos gryninimas, tobulinimas. Įgyvendinus šį etapą ir sukūrus renginį reprezentuojantį ženklą, toliau vystoma visa vizualinio identiteto sistema. Kaip ir kuriant logotipą, taip ir ją, pirmiausiai skiriama nemažai laiko idėjų paieškai, eskizavimui. Kokio pločio ir kiek dizaino objektų talpina vizualinis identitetas – tai kiekvienu atveju skirtingas klausimas. Priklauso nuo to, ko reikalaujama, kokių objektų reikia, siekiant atskleisti reprezentuojamo, šiuo atveju, renginio turinį. Pavyzdžiui, siekiant, jog informacija apie renginį pasiektų tikslinę grupę, reikėtų sukurti plakatą, video vinjetę, kvietimus į renginį, socialinių tinklų paveikslus, informacinį leidinį ir kt. Svarbu, jog visus šiuos dizaino objektus vienytų bendras logotipo idėją pratęsiantis ir stilistiškai darnus grafinis sprendimas. Taigi – kartais grafikos dizainerio užduoties įgyvendinimas gali trukti nuo kelių dienų iki metų ar ilgiau.
Kas šiame darbe sunkiausia, o kas – lengviausia?
Tenka pripažinti, kad ne visos užduotys yra įdomios ar savaip artimos. Kalbant apie kūrybinį procesą, užduoties prisijaukinimas ir įsigyvenimas į ją turbūt yra vienas sunkiausių aspektų. O lengviausia – niekada apie tai nesusimąstau, nes kol kūrinys nėra užbaigtas, visada yra nerimo, jaudulio ir rūpesčio. O lengvumas aplanko tada, kai užduotis pabaigta ir tiek dizaineris, tiek klientas rezultatu patenkinti.
Kokios charakterio savybės, įgūdžiai ir kompetencijos būtinos grafikos dizainerei (-iui)? Ką būtina žinoti, išmanyti šios srities atstovei (-ui)?
Kūrybiškumas ir komunikabilumas, drąsa klysti ir siekti tikslo, kantrybė ir susitelkimas – tai galėtų būti esminės savybės, lemiančios kūrybinio proceso sklandumą. Svarbu paminėti, kad grafikos dizaineris susiduria su įvairių sričių specialistais – įvardinant juos kaip klientus ar kolegas. Taigi aktualus lankstumas ir įsiklausymas bei suvokimas, kuo konkrečiame kontekste tu, kaip grafikos dizaineris, gali būti naudingas ir kaip spręstum vieną ar kitą kūrybinę problemą.
Papasakokite daugiau apie savęs, kaip grafikos dizainerės, tobulinimąsi. Ar skaitote specialią literatūrą, dalyvaujate mokymuose, gal mentoriaujate?
Kuriant ir esant kūryboje, svarbu suvokti, kad pasaulis kinta ir kiekvieną dieną visko ir daug vyksta. Dizainas – viena iš tų sričių, kuri vizualiai parodo visą tą kaitą. Svarbu nuolat būti tame vyksme. Analizuoti, stebėti, kas vyksta bei stengtis suvokti to vyksmo prasmę. Tam yra atvira visa elektroninė erdvė, kūrėjų portfolio, meno studijų ar aukštųjų mokyklų tinklalapių turinys. Nuo 2013 m. aktyviai dalyvauju tarptautiniuose konkursuose. Tai man leido dar labiau suvokti globalų meninį kontekstą, paraleliai stebėti savo pačios kūrybinę slinktį. Augti ir tobulėti labai padeda šalies ar tarptautinės konferencijos, paskaitos, parodos. Esant galimybėms, vedu kūrybines dirbtuves, skaitau pranešimus apie savąją kūrybą. Žvelgiant į platų šiandieninį informacinį kontekstą svarbu atsirinkti, kas tau pačiam yra aktualu, įsigilinti ir pasiimti tiek, kiek reikia inspiracijai, tolesniam minčių progresui.
Kokie kriterijai keliami geram dizaino darbui? Ar grafiniame dizaine egzistuoja tam tikros mados tendencijos (pvz., šriftai, spalvos, formos)?
Geras dizaino darbas yra lygus jo profesionaliam atlikimui. O kas tai? Tai ir tikslingas bei turinį atskleidžiantis tipografikos parinkimas, vizualinė dalis, koloritas, spaudos aspektai bei pateikimas. Čia daug sudedamųjų, kur svarbus galutinis rezultatas – visų šių dalių darna, funkcionaliai, įtaigiai ir tikslingai perteikianti kūrinio idėją. Mados? Taip, jos vyrauja. Bet ir kinta. O tai – laikina. Tad kartais aukščiau viso to yra grafikos dizaineris, turintis stiprų identifikuojamą grafinį stilių, atpažįstamą net ir tarptautiniu mastu.
OLVEL papildai vaikams. Pakuočių iliustracijos. Dizaino studija Clinic 2012, užsakovas OLVEL (2020-2021 m.)
Pastelinis cirkas (Pastel Circus). Užsakovas Lietuvos monetų kalykla (2023-2024 m.)
Kaip išsirinkti projektus, su kuriais būtų pakeliui? Kaip susirasti pirmuosius klientus ir nuolatinių klientų?
Kūrybinė užduotis turėtų auginti, išmokyti ko nors naujo ar dar labiau pagilinti jau turimus žinių bei patirčių klodus. Man asmeniškai, projektas turėtų būti įdomus, žadėti iššūkių, kviesti pasitikrinti, ar aš galiu. Tokie darbai, paprastai, užima išskirtinę vietą kūrėjo portfelyje. Būtent kūrybinių darbų portfelis yra vienas iš būdų, kaip atkreipti būsimųjų klientų dėmesį. Laikui bėgant, augant patirčiai, pirmieji klientai tampa nuolatiniais, tada jie dalinasi rekomendacijomis su kitais ir taip pamažu plečiamas klientų ratas.
Dauguma grafikos dizainerių derina individualią veiklą ir pastovų darbą. Kokie yra pagrindiniai šių veiklų skirtumai? Kuri darbo forma turi daugiau privalumų ir trūkumų? Ar sudėtinga pradedančiajam „freelanceriui“ tvarkytis su individualios veiklos mokesčiais ir buhalterine apskaita? Kaip visa tai greitai įsisavinti ir kaip su šia „biurokratija“ tvarkotės Jūs pati?
Taip. Aš nesu išimtis. Individualūs užsakymai yra patrauklūs savo įvairove ir pasirinkimo galimybe. Taip pat jie atveria kelius bendradarbiauti ne tik su šalies, bet ir užsienio klientais, įgyti naujų bendraminčių ar kolegų. Individualios veiklos mokesčiai – ne itin malonus dalykas ne tik dizaineriui, bet ir klientui. Galutinė suma šiek tiek visada išauga dėl mokesčių. O mokesčių atskaitymai vyksta kartą per metus, deklaruojant pajamas. Ilgainiui – prie visų šių aspektų ir procedūrų yra tiesiog priprantama.
Koks Jūsų įsimintiniausias įgyvendintas projektas? Kokiam produktui ar organizacijai norėtume sukurti logotipą ateityje?
Kaip jau minėjau, įsimintiniausias sukurtas iki šiol kūrinys – tai „WORLD OF CRYPTIDS“. Kūrinį sudaro 199 veikėjai, iš kurių 124 originalūs ir 75 jų variacijos, 6 kontinentų žemėlapiai ir visas pasaulio kriptidų žemėlapis. Šį kūrinį kūriau beveik 100 dienų. Nuo ryto iki vakaro. Didžiausias iššūkis buvo atrasti kiekvienos mitinės būtybės charakterį, įsigilinant į jų aprašus, ir visus veikėjus suvesti į vieną grafinį stilių. Tai tarpkontinentinis projektas, kurio užduotis atkeliavo iš Jungtinės Karalystės, kuriamas buvo Lietuvoje, o jo galutinis rezultatas nukeliavo į JAV. 2020-aisiais sukurtas kūrinys pelnė daugiau nei 10 prestižinių apdovanojimų, plačiai pasklido po internetinę erdvę ir yra daugeliui puikiai žinomas. Dėl ateities kol kas neturiu konkrečių lūkesčių. Labai apsidžiaugsiu, jei šalia šios „everesto“ viršukalnės iškils dar viena.
Kriptidų pasaulis (World of Cryptids). Dizaino studija NeoMam Studios (JK), kūrybinės grupės vadovas Povilas Daknys, užsakovas SavingSpot (USA) (2020 m.)
Su kokiais užsakovais labiausiai mėgstate dirbti? Koks Jūsų idealus klientas? Ar yra tekę susidurti su įnoringais klientais? Kaip su jais sutarti? Ar turite kryptingą naujų klientų paieškos strategiją?
Kaskart džiaugiuosi, jei mano klientas yra žmogus ar žmonės, kurie gerbia mano kūrybinę mintį, pasitiki ir suteikia laisvę tą mintį išauginti. Manau, tai vienas iš gero rezultato sėkmės faktorių. Įnoringi klientai yra gerai tuo, kad jie atskleidžia, pasirodo, net ir tau pačiam nepažintas galimybes. O tai leidžia sukurti išties kokybiškus kūrinius. Apie klientų paiešką – paprastai klientai, aptikę mano kūrybinių darbų galeriją internete, patys susisiekia, įvardina užduotį ir jau tada vyksta tolesnė komunikacija dėl jos įgyvendinimo.
Ar darytumėte ką nors kitaip savo, kaip grafikos dizainerės, kelyje? Jeigu taip, ką būtent?
Kartais pagalvoju, kaip būtų susiklostę, jei tuomet, vos tik pabaigus mokyklą, būčiau sėkmingai įstojusi į VDA grafikos studijas. Nežinia... Tačiau, šiandien esu dėkinga, kad susiklostė taip, kad 9-erių metų nepertraukiamos grafinio dizaino studijos išties suteikė labai daug. Ir, labai norint, pakanka laiko šalia to lavinti savo iliustracinius įgūdžius, leidžiančius šiandien save jau daugiau kaip 10 metų vadinti kartu ir profesionalia iliustruotoja.
Jūsų palinkėjimai ir patarimai mokinei (-iui) , svajojančiam apie grafikos dizainerės (-io) profesiją?
Svajonės pildosi. Stebėkite kūrybinę aplinką, vis iš šalies žvilgtelkite į savo kūrybinį procesą, nes objektyvumas labai reikalingas tobulėjimui. Svarbiausia – būkite kūryboje, nes tik taip užauginsite savo išskirtinumą, kurio taip laukia pasaulis!
Ačiū už pokalbį!
Nuotr. iš asmeninio L. Varkalaitės archyvo