image

Šiandien internetas yra kupinas memų apie tai, kaip Z karta „vertina“ darbą. Dažnai „zumeriai“ vaizduojami kaip tingūs, neatsakingi ir abejingi. Bet ar tai tiesa? Galbūt nauja karta tiesiog neatitinka senų standartų, ir darbdaviams reikia prisitaikyti prie jų poreikių? Šiame straipsnyje aptarsime, kuo Z karta skiriasi nuo savo pirmtakų, kokius reikalavimus ji kelia darbdaviams ir kokius iššūkius tai sukelia.

Kas yra Z karta?

Z karta – tai žmonės, gimę nuo 1990-ųjų pabaigos iki 2010-ųjų pradžios. Jie dar vadinami „zumeriais“, „homlenderiais“, „centenialais“, „postmilenialais“ ir „namisėdomis“.

Kartų teorija buvo sukurta dviejų amerikiečių istorikų – Neilo Howe’o ir Williamo Strausso 1990-ųjų pradžioje. Pagal šią teoriją, žmonės, užaugę tam tikru laikotarpiu, dalijasi panašiomis vertybėmis ir savybėmis. Kitaip tariant, laikas ir aplinkybės formuoja ištisų kartų elgesį.

Z karta – interneto ir memų vaikai. Skirtingai nei ankstesnės kartos, Z karta nežino pasaulio be išmaniųjų telefonų, socialinių tinklų ir interneto. Jos atstovai užaugo pasaulyje, kuris patyrė finansinę krizę, susidūrė su tarptautiniu terorizmu ir saugumo iššūkiais. Jiems didelę įtaką padarė COVID-19 pasekmės ir sudėtinga ekologinė situacija, kas neabejotinai formavo jų požiūrį į pasaulį.

Z kartos bruožai

Kai „zumeriai“ ateina dirbti, darbdaviams kartais kyla lengvas šokas. Šios kartos lūkesčiai visiškai kitokie nei darbdaviai yra įpratę. Pažvelkime, kas daro Z kartą ypatingą.

Technologijos – mūsų viskas. Z kartai internetas yra ne tik įrankis, bet ir gyvenimo dalis. Dirbti, mokytis, bendrauti ir apsipirkti jie mieliau daro internete. Vyresnės kartos skiria realų ir virtualų gyvenimą, bet zumeriai internete mato realybės tęsinį.

Klipinis mąstymas ir daugiaveikiškumas. Z karta – daugiaveikiškumo meistrai. Jie gali vienu metu žiūrėti serialą, bendrauti žinutėmis ir ruošti namų darbus. Tačiau dėl tokio „klipinio“ mąstymo jiems gali būti sunku susikoncentruoti į vieną užduotį. Juk greitis negarantuoja kokybės.

Aktyvi pilietinė pozicija. Z karta žino, kas vyksta pasaulyje, ir jiems tai rūpi. Klimato kaita, socialinė neteisybė – zumeriai apie tai kalba ir tikisi, kad darbdaviai imsis veiksmų šiose srityse. Ignoruoti nepavyks – jie visada ras būdą išreikšti savo nuomonę socialiniuose tinkluose.

Šie bruožai akivaizdžiai formuoja jų darbo vietos ir karjeros lūkesčius. Z karta nepasitenkina senomis taisyklėmis.

Ko gi Z karta tikisi iš darbo?

Z karta nėra linkusi taikytis su tradicinėmis taisyklėmis ir pasenusiais modeliais. Jiems svarbūs šie faktoriai:

Darbo ir asmeninio gyvenimo balansas. Z karta matė, kaip vyresnės kartos „pamiršta“ asmeninį gyvenimą dėl karjeros. Jie to nenori. Jiems asmeninis gyvenimas yra toks pat svarbus kaip ir darbas. Galbūt net svarbesnis. Jie pasiruošę dirbti, bet ne 24/7, ir tik su aiškiu supratimu, kur baigiasi darbas ir prasideda poilsis.

Grįžtamojo ryšio kultūra. Vien atlyginimo neužtenka. Z kartai svarbu suprasti, kaip jie dirba ir kuria kryptimi juda. Grįžtamasis ryšys realiuoju laiku yra jų svarbiausias poreikis. Jie nori žinoti, kad juda teisinga kryptimi, o ne laukti metinio vertinimo, arba staigaus atleidimo.

Įvairovė ir įtrauktis. Z karta yra viena iš įvairiausių kartų. Jie užaugo pasaulyje, kuriame svarbi teisybė ir lygios teisės visiems. Jei įmonė remia šiuos principus, zumeriai bus susidomėję. Jei ne – simpatijos tokia įmonė tikrai nesulauks.

Psichikos sveikata ir gerovė. Psichikos sveikata – viena pagrindinių Z kartos vertybių. Jie nepasiruošę „perdegti“ dėl planų ir atlyginimo. Bet jei darbdaviai rūpinasi darbuotojų gerove, remia atvirumo kultūrą ir padeda tvarkytis su stresu, jie turės lojalių jaunų darbuotojų.

Minimalus biurokratizmas. Z kartai nesuprantama, kam tiek taisyklių ir sudėtingos hierarchijos. Kuo mažiau biurokratijos, tuo geriau. Jie nori laisvės priimant sprendimus ir daugiau kūrybiškumo. Paprastesnė įmonės struktūra – patogesnė jiems dirbti.

Nors Z kartos reikalavimai gali skirtis nuo vyresnių kartų lūkesčių, darbdaviams tenka spręsti ir šios kartos trūkumus:

Nekantrumas. Z karta pripratusi prie greitumo. Jei karjeros augimas nevyksta taip greitai, kaip jie tikisi, zumeriai gali greitai nusivilti. Todėl darbdaviai turi sudaryti aiškius augimo planus ir paaiškinti, kodėl sėkmė reikalauja laiko.

Patirties trūkumas. Z karta tik dabar žengia į darbo rinką, todėl jiems ne visada pakanka patirties sprendžiant sudėtingas užduotis. Tai verčia darbdavius galvoti apie mentorystės programas ir stažuotes, kurios padėtų įveikti šį trūkumą.

Asmeninės komunikacijos problemos. Socialiniai tinklai puikiai veikia, tačiau gyvoje diskusijoje zumeriai ne visada jaučiasi užtikrintai. Asmeninės komunikacijos įgūdžiai gali būti ne taip gerai išvystyti, tad darbdaviai turėtų skatinti komandinius užsiėmimus ar mokymus.

Trumpa koncentracija. „Klipinis“ mąstymas darbe yra rimtas trūkumas. Z karta pripratusi greitai gauti informaciją. Jei užduotis reikalauja ilgalaikės ir kruopščios veiklos, zumeriai gali prarasti susidomėjimą. Darbdaviai turėtų siūlyti įvairias užduotis ir kelti naujus iššūkius, kad palaikytų susidomėjimą.

Z karta iš tikrųjų kelia iššūkius darbdaviams, tačiau tuo pačiu suteikia galimybes įmonėms tapti lankstesnėmis ir progresyvesnėmis. Nepaisant to, kad zumeriai gali erzinti savo nekantrumu ir „klipiniu“ mąstymu, jie taip pat pasižymi dideliu aktyvumu, orientacija į rezultatą, ir motyvacija.

Z karta nėra „bloga”, ji, kaip ir bet kuri kita karta, yra kritikuojama, o memai apie „tingius zumerius“ dažnai yra neobjektyvūs. Taip, jie gali neturėti patirties, ir turėti problemų su komunikacija, tačiau argi kiekviena karta nesusidūrė su vyresnių kartų kritika? Konfliktai ir nesusipratimai darbo vietoje – tai tik dalis amžinos kartų kovos, kai vyresnieji kritikuoja jaunesnius dėl naujų požiūrių ir įpročių.

Svarbu suprasti, kad „zumeriai” nėra problema, o nauja banga jaunų darbuotojų su unikaliu požiūriu, kuris gali padaryti darbo aplinką lankstesnę ir modernesnę.

Aut. Stefaniia Dushkevich

www.zinauviska.lt informacija

 

Dalintis: