Tinklaveika karjeros paslaugų teikimo procese

thumbnail

Informacija

Tikslinė grupė: Karjeros specialistams

Vykdymo platforma: Mukis

Teorinė dalis
30 ak. val.
Praktinė dalis
10 ak. val.

Programos aktualumas

XXI amžiuje augantys vaikai asmeninės karjeros sprendimus priima aplinkoje, kuriai būdingi nuolatiniai pokyčiai, galimybės ir netikrumas. Kyla iššūkis padėti vaikams pasiruošti sklandžiam perėjimui iš vienos mokymosi aplinkos į kitą bei iš mokymosi aplinkos į darbo rinkos aplinką. (Envisioning the Future of Education and Jobs, 2019). Šiame kontekste labai svarbų vaidmenį vaidina kryptingas, nuoseklus, socialine partneryste grįstas  karjeros paslaugų teikimo procesas (Dumitru ir Voinea, 2015; Graham, 2015). Kokybiškų karjeros paslaugų teikimas, grįstas sutelktomis visos mokyklos bendruomenės ir socialinių partnerių pastangomis, švietimo įstaigoje aktualizuojamas norminiuose švietimo dokumentuose  (Švietimo įstatymas, 2011, 2016; Geros mokyklos koncepcija, 2015; Bendrojo ugdymo mokyklos kaitos gairės, 2017; Rekomendacijos dėl karjeros specialistų funkcijų ir profesinio orientavimo paslaugų teikimo švietimo įstaigose, 2022). Tarptautiniai tyrimai aktualizuoja įvairių lygmenų (nacionaliniu, savivaldybės, mokyklos, klasės / grupės) socialinės tinklaveikos įtaką karjeros paslaugų kokybei švietimo įstaigoje (Borbély-Pecze ir Hutchinson, 2014; Arnkil, Spangar ir Vuorinen 2017). Veikiant kartu (pedagogams, tėvams, mokiniams, darbdaviams, verslui, NVO ir kt.) kuriama karjeros paslaugų turinio įvairovė, skatinamas naujovių diegimas, dalinimasis aktualiausia ir naujausia darbo pasaulio, jo kaitos informacija, plečiamas mokinių karjeros siekių akiratis. Socialinė tinklaveika teikiant karjeros paslaugas itin veiksminga, kai siekiama paneigti lyčių ir kitų formų stereotipus apie profesijas (Investing in Career Guidance, 2021). 

Programos tikslas – tobulinti institucinio ir tarpinstitucinio karjeros paslaugų teikimo tinklų, grįstų socialine partneryste, kūrimo ir plėtojimo švietimo įstaigoje kompetencijas.

 

Programos uždaviniai

  • Suteikti žinių apie Lietuvos karjeros paslaugų sistemą, jos kaitą ir ugdyti gebėjimą taikyti šias žinias formuojant ir plėtojant institucinį ir tarpinstitucinį karjeros paslaugų tinklus švietimo įstaigoje.
  • Tobulinti institucinio ir tarpinstitucinio karjeros paslaugų teikimo tinklo formavimo ir įveiklinimo švietimo įstaigoje gebėjimus.
  • Tobulinti darbo su tėvais gebėjimus teikiant karjeros paslaugas švietimo įstaigoje.
  • Suteikti žinių apie socialine partneryste gristą karjeros paslaugų teikimo formą - profesinį veiklinimą ir plėtoti praktinius gebėjimus diegti ją karjeros paslaugų teikimo praktikoje švietimo įstaigoje. 
  • Suteikti žinių apie socialine partneryste gristas karjeros paslaugų teikimo formas – mentorystę ir savanorystę ir plėtoti praktinius gebėjimus diegti jas karjeros paslaugų teikimo praktikoje švietimo įstaigoje.


Programos paskirtis

Programa rekomenduojama bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, priešmokyklinio ugdymo pedagogams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams/ vadovams, pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams.

Rekomenduojama šią programą rinktis išklausius tokias kvalifikacijos tobulinimo programas kaip "Mokinių ugdymas karjerai", "Karjeros paslaugų švietimo įstaigoje įveiklinimas".

Programos kodas - 213003789

Programos apimtis. Programos trukmė – 40 akademinių valandų (30 teorijos ir 10 praktinio darbo valandų).

Programos turinys. Programą sudaro 5 atskiri 8 akademinių valandų trukmės tarpusavyje susiję moduliai:

1. Karjeros paslaugų sistema Lietuvoje.

2. Institucinis ir tarpinstitucinis karjeros paslaugų teikimo tinklai.

3. Tėvų vaidmuo teikiant karjeros paslaugas švietimo įstaigoje.

4. Socialine partneryste grįstų karjeros paslaugų teikimo įvairovė: profesinis veiklinimas.

5. Socialine partneryste grįstų karjeros paslaugų teikimo įvairovė: mentorystė ir savanorystė.

Programos moduliai

Modulio pavadinimas Trukmė Kaina Veiksmai Būsena
Modulis Nr. 1 Karjeros paslaugų sistema Lietuvoje 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Modulio anotacija


Karjeros paslaugos apibūdinamos kaip paslaugų visuma ugdanti asmens kompetencijas, įgalinančias asmenį planuoti asmeninę karjerą, priimti pagrįstus mokymosi ir karjeros sprendimus. Tai kryptinga veikla, nukreipta į asmens supratimo apie save ir darbo pasaulį ugdymą bei formuojanti jo požiūrį  apie mokymosi ir tobulėjimo pridėtinę vertę dabar ir ateityje (Watts, 2002). Karjeros paslaugų sistema apibrėžiama kaip organizuotų poveikio priemonių, skirtų padėti asmenims sąmoningai rinktis švietimo ir užimtumo galimybes, sudaryti sąlygas įgyti karjeros kompetencijų, aktyviai kurti savo karjerą, visuma. Šios sistemos veikimo pagrindą sudaro karjeros paslaugų teikėjų ir dalyvių sąveika bei šių paslaugų koordinavimo, organizavimo ir finansavimo mechanizmai (Bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų mokinių ugdymo karjerai modelis, 2011). Siekiant socialine partneryste grįsto karjeros paslaugų teikimo įveiklinimo švietimo įstaigoje būtinas karjeros paslaugų sistemos išmanymas:  kas sudaro šiandieninę Lietuvos karjeros paslaugų sistemą? Kaip ji kito?  Kaip karjeros paslaugos organizuojamos ir realizuojamos švietimo ir darbo rinkos posistemėse, koks jų tęstinumas? 

Modulio tikslas – suteikti žinių apie Lietuvos karjeros paslaugų sistemą, jos kaitą ir ugdyti gebėjimą taikyti šias žinias formuojant ir plėtojant institucinį ir tarpinstitucinį karjeros paslaugų tinklus švietimo įstaigoje.

Modulio apimtis 8 akademinės valandos (teorinė dalis – 6 akad. val., praktinė dalis – 2 akad. val.)


Modulis rekomenduojamas bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, priešmokyklinio ugdymo pedagogams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams/ vadovams, pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams.

Mokymosi rezultatai (plėtojamos kompetencijos). Išklausę modulį ... 

  • susipažinsite su Lietuvos karjeros paslaugų sistema ir suprasite jos dedamąsias, turinį ir kaitą lėmusius veiksnius;
  • gebėsite analizuoti karjeros paslaugų raišką švietimo ir darbo rinkos posistemėse tikslinių grupių, teikiamų paslaugų, paslaugų teikėjų, paslaugų teikimą reglamentuojančių dokumentų aspektu;
  • gebėsite sistemos analizės ir pažinimo rezultatus taikyti plėtojant institucinį ir tarpinstitucinį tinklus švietimo įstaigoje.


Modulio turinys: 

  1. Karjeros paslaugų  sistema ir jos raida Lietuvoje.
  2. Karjeros paslaugos švietimo posistemėje.
  3. Karjeros paslaugos darbo rinkos posistemėje.

 

Modulis Nr. 2 Institucinis ir tarpinstitucinis karjeros paslaugų teikimo tinklai 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Modulio anotacija


Karjeros paslaugos, teikiamos švietimo įstaigoje, turi teigiamą poveikį mokinių akademiniams pasiekimams (Kautz et al, 2014; Goodman, et al, 2015). Kokybiškų karjeros paslaugų prieinamumas kiekvienam mokiniui yra socialinis, kultūrinis, švietimo ir ekonominis imperatyvas (Archer & Dewitt, 2017; Cahill & Furey, 2017). Pagrindiniu karjeros paslaugų teikėju švietimo įstaigoje laikytinas karjeros specialistas (Švietimo įstatymo pakeitimo įstatymas, 2016). Pastaraisiais metais Lietuvoje atlikti tyrimai atskleidžia, kad karjeros specialistai teikdami karjeros paslaugas mokiniams aktyviausiai bendradarbiauja su klasių auklėtojais, dalykų mokytojais ir administracija. Kiek mažiau dėmesio skiriama bendradarbiavimui su kitais pagalbos mokiniui specialistais (Gasiancevienė ir Railienė, 2020). Karjeros paslaugų teikimas švietimo įstaigoje neapsiriboja tik instituciniu bendradarbiavimu. Gebėjimas veiksmingai bendrauti su už švietimo įstaigos veikiančiais specialistais, organizacijomis ir institucijomis, bendruomenėmis, dalyvaujančiais karjeros paslaugų teikime, leidžia lengviau keistis įvairiais ištekliais (informaciniais, materialiniais, finansiniais, žmogiškaisiais), reikalingais karjeros paslaugų teikimo procesui. Tarptautinių tyrimų (Musset & Kurekova, 2018; Chambers et al, 2018, OECD, 2018, 2019) rezultatai aktualizuoja būtinybę vystyti tarpinstitucine partneryste grįstą karjeros paslaugų teikimą švietimo įstaigoje siekiant suteikti mokiniams gyvybiškai svarbių su darbo pasauliu susijusių žinių ir įgūdžių, sąlygojančių sėkmingą jų perėjimą iš mokymosi aplinkos į darbo rinką (Investing in Career Guidance, 2021). Taigi, siekiant užtikrinti karjeros paslaugų kompleksiškumą ir kokybę, būtina šiame procese apjungti visos švietimo bendruomenės, įvairių specialistų ir socialinių partnerių pastangas, nukreiptas į bendros karjeros paslaugų strategijos įgyvendinimą. Būtina, kad švietimo įstaiga surastų priemonių ir būdų mobilizuoti organizacijos narių ir socialinių partnerių energiją ir kompetencijas siekiant užtikrinti karjeros paslaugų mokiniui teikimo efektyvumą ir kokybę.

Modulio tikslas – tobulinti institucinio ir tarpinstitucinio karjeros paslaugų teikimo tinklų formavimo ir įveiklinimo švietimo įstaigoje gebėjimus.

Modulio apimtis 8 akademinės valandos (teorinė dalis – 6 akad. val., praktinė dalis – 2 akad. val.)


Modulis rekomenduojamas bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, priešmokyklinio ugdymo pedagogams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams/ vadovams, pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams.

Mokymosi rezultatai (plėtojamos kompetencijos). Išklausę modulį ... 

  • gebėsite atlikti karjeros paslaugų teikėjų švietimo įstaigoje, jų atsakomybių teikiant karjeros paslaugas analizę ir nusimatyti karjeros paslaugų teikimo institucinio tinklo veikėjus aktualius konkrečioje švietimo įstaigoje;
  • gebėsite atlikti švietimo įstaigos socialinės partnerystės analizę karjeros paslaugų teikimo kontekste ir numatyti galimą jos plėtrą atliepiant mokinių ir švietimo įstaigos poreikius;
  • suprasite bendradarbiavimo su socialiniais partneriais karjeros paslaugų teikimo procese ypatumus ir gebėsite telkti socialinius partnerius karjeros paslaugų teikimui švietimo įstaigoje.


Modulio turinys: 

  1. Institucinio bendradarbiavimo ypatumai teikiant karjeros paslaugas švietimo įstaigoje.
  2. Tarpinstitucinio karjeros paslaugų teikimo tinklo subjektai ir jų vaidmuo teikiant karjeros paslaugas švietimo įstaigoje.
  3. Karjeros specialisto vaidmuo telkiant socialinius partnerius karjeros paslaugų teikimui švietimo įstaigoje: partnerių įtraukimo ir socialinio bendradarbiavimo ypatumai.

 

Modulis Nr. 3 Tėvų vaidmuo teikiant karjeros paslaugas švietimo įstaigoje 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Modulio anotacija


Per pastaruosius dvidešimt metų mokslininkai tyrinėja tėvų vaidmenį vaikų karjeros sprendimų priėmimo procese. Ypatingai šie tyrimai suaktyvėjo pastaruoju penkmečiu. Tarptautinių tyrimų duomenys rodo, kad tėvų vaidmuo yra didesnis, nei buvo manyta anksčiau (Sattler, 2021). Nustatyta, kad tėvai daro didžiausią įtaką savo vaikų karjeros sprendimams, ir atlieka didesnį vaidmenį nei mokytojai, karjeros konsultantai/ specialistai ar draugai, o vaikai yra labiau linkę pasikliauti tėvais priimdami savo karjeros sprendimus, nei kitais asmenimis (Barnes et al., 2020; Desforges ir Abouchaar, 2003; Haywood ir Scullion, 2018; Lindley ir kt., 2019; Miles Morgan, 2012; Tey ir kt., 2020; Turner ir kt., 2003; Watson ir kt., 2016; Polvere ir Lim, 2015). Tuo tarpu Lietuvoje atlikti tyrimai atskleidžia, kad viena pagrindinių problemų, su kuriomis susiduria karjeros specialistai teikdami karjeros paslaugas švietimo įstaigoje, yra bendradarbiavimo su mokinių tėvais/globėjais stoka (Gasiancevienė ir Railienė, 2020). Taigi, siekiant karjeros paslaugas priartinti prie kiekvieno paslaugų gavėjo, būtina kad švietimo įstaiga surastų priemonių ir būdų, užtikrinančių aktyvų tėvų (globėjų, rūpintojų) į(si)traukimą į karjeros paslaugų teikimo procesą. 

Modulio tikslas – tobulinti darbo su tėvais gebėjimus teikiant karjeros paslaugas švietimo įstaigoje.

Modulio apimtis 8 akademinės valandos (teorinė dalis – 6 akad. val., praktinė dalis – 2 akad. val.)


Modulis rekomenduojamas bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, priešmokyklinio ugdymo pedagogams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams/ vadovams, pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams.

Mokymosi rezultatai (plėtojamos kompetencijos). Išklausę modulį ... 

  • suprasite tėvų į(si)traukimo į vaikų karjeros sprendimų priėmimo procesus svarbą;
  • susipažinsite su tėvų į(si)traukimo į karjeros paslaugų teikimą formomis ir būdais bei gebėsite juos tikslingai taikyti savo veikloje;
  • gebėsite taikyti tėvų gebėjimų dalyvauti karjeros paslaugų teikimo vaikui procese ugdymo elementus savo praktikoje.


Modulio turinys: 

  1. Tėvų į(si)traukimo į karjeros paslaugų teikimą svarba.
  2. Tėvų į(si)traukimo į karjeros paslaugų teikimą galimybių plėtra švietimo įstaigoje.
  3. Darbas su tėvais: tėvų gebėjimų dalyvauti karjeros paslaugų teikimo vaikui procese ugdymas.

 

Modulis Nr. 4 Socialine partneryste grįstų karjeros paslaugų įvairovė: profesinis veiklinimas 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Modulio anotacija


Moduliu siekiama suteikti žinių apie socialine partneryste gristą karjeros paslaugų teikimo formą – profesinį veiklinimą ir plėtoti praktinius gebėjimus diegti šią formą karjeros paslaugų teikimo praktikoje švietimo įstaigoje. Modulyje aptariama profesinio veiklinimo formų įvairovė, kurių tikslas yra skatinti ir plėtoti mokinių karjeros interesus bei jų karjeros tyrinėjimą. Darbdavių dalyvavimas yra esminis karjeros paslaugų teikimo elementas. Profesinis veiklinimas yra sparčiai aktualėjanti praktika švietimo įstaigoje, skirta plėtoti mokinių karjeros galimybių ir darbo rinkos tyrinėjimo kompetencijas. Tarptautiniai tyrimai rodo, kad mokiniai įsitraukę į profesinio veiklinimo veiklas dažniau motyvuotai renkasi studijų kryptį (Cnaan  et al, 2010), patiria mažiau sunkumų darbo paieškos procesuose (Katz  & Rosenberg, 2005) ir lengviau įsidarbina (OECD, 2021). Įsitraukimas  į profesinį veiklinimą turi tiesioginės įtakos mokymosi motyvacijai ir perėjimo iš švietimo sistemos į darbo rinką proceso kokybei (Wilson, 2012;  Keough, 2015). 

Modulio tikslas – suteikti žinių apie socialine partneryste gristą karjeros paslaugų teikimo formą profesinį veiklinimą ir plėtoti praktinius gebėjimus diegti ją karjeros paslaugų teikimo praktikoje švietimo įstaigoje.

Modulio apimtis 8 akademinės valandos (teorinė dalis – 6 akad. val., praktinė dalis – 2 akad. val.)


Modulis rekomenduojamas bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, priešmokyklinio ugdymo pedagogams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams/ vadovams, pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams.

Mokymosi rezultatai (plėtojamos kompetencijos). Išklausę modulį ... 

  • suprasite profesinio veiklinimo formų įvairovę, jų panašumus ir skirtumus;
  • gebėsite organizuoti pažintinius vizitus švietimo įstaigoje pasitelkdami tarpinstitucinės tinklaveikos patirtis;
  • gebėsite diegti šešėliavimo praktiką švietimo įstaigoje teikdami karjeros paslaugas;
  • suprasite intensyvaus profesinio veiklinimo (darbo patirties) aktualumą ir iššūkius karjeros paslaugų kontekste ir gebėsite diegti šią praktiką švietimo įstaigoje. 


Modulio turinys: 

  1. Profesinio veiklinimo apibrėžtis ir formos. 
  2. Pažintiniai vizitai, jų organizavimas.
  3. Šešėliavimas, jo organizavimas ir socialinių partnerių vaidmuo.
  4. Intensyvus profesinis veiklinimas, jo organizavimas ir partnerių vaidmuo.

 

Modulis Nr. 5 Socialine partneryste grįstų karjeros paslaugų įvairovė: mentorystė ir savanorystė 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Modulio anotacija


Moduliu siekiama suteikti žinių apie socialine partneryste gristas karjeros paslaugų teikimo formas, tokias kaip mentorystė ir savanorystė, ir plėtoti praktinius gebėjimus diegti jas karjeros paslaugų teikimo praktikoje švietimo įstaigoje. Tai yra sparčiai populiarėjančios praktikos švietimo įstaigose, skirtos plėtoti mokinių savęs pažinimo, karjeros galimybių ir darbo rinkos tyrinėjimo kompetencijas. Tarptautiniai tyrimai rodo, kad dalyvavimas mentorystėje bei savanorystėje daro teigiamą poveikį mokinių mokymosi pasiekimams, realesniems karjeros tikslams ir sėkmingesniam perėjimui iš švietimo sistemos į darbo rinką (Musset and Kurekova, 2018). Tyrimų rezultatai pabrėžia, kad šios karjeros paslaugų intervencijos daro ypatingai teigiamą poveikį socialinę atskirtį patiriatiems mokiniams. Ypatingai akcentuojama mentorystės bei savanorystės nauda lyčių stereotipų mažinimui STEM srities profesijose (Mentoring, Career exploration & workforce development, 2022). Nustatyta, kad šios intervencijos skatintinos švietimo įstaigų karjeros paslaugų tekimo kontekste, nes susijusios su jaunimo karjeros trajektorijų palaikymu, įskaitant orientavimąsi į atskiras karjeros ar profesijos kryptis, karjeros interesų plėtojimą ir geresnį saviveiksmingumą konkrečiose interesų srityse (Stelter, Melton, & Stewart, 2021).

Modulio tikslas – suteikti žinių apie socialine partneryste grįstas karjeros paslaugų teikimo formas – mentorystę ir savanorystę ir plėtoti praktinius gebėjimus diegti jas karjeros paslaugų teikimo praktikoje švietimo įstaigoje.

Modulio apimtis 8 akademinės valandos (teorinė dalis – 6 akad. val., praktinė dalis – 2 akad. val.)


Modulis rekomenduojamas bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, priešmokyklinio ugdymo pedagogams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams/ vadovams, pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams.

Mokymosi rezultatai (plėtojamos kompetencijos). Išklausę modulį ... 

  • susipažinsite su mentorystės kaip karjeros paslaugų teikimo strategija švietimo įstaigoje ir gebėsite diegti šią praktiką savo veikloje;
  • suprasite savanorytės svarbą karjeros sprendimų priėmimui ir gebėsite teikti tikslinę pagalbą mokiniams renkantis savanorystės veiklas.


Modulio turinys: 

  1. Mentorystė, jos organizavimas ir socialinių partnerių vaidmuo.
  2. Savanorystė, jos organizavimas ir socialinių partnerių vaidmuo.