Refleksija grįsta karjeros specialisto praktika

thumbnail

Informacija

Tikslinė grupė: Karjeros specialistams

Vykdymo platforma: Mukis

Teorinė dalis
30 ak. val.
Praktinė dalis
10 ak. val.

Programos aktualumas. 

Lietuvos pažangos strategijoje „Lietuva 2030“ pabrėžiama, kad, Lietuvos piliečių kultūros, mąstymo, elgsenos pokyčiai ir visuomenės vertybės lems sėkmingą šalies raidą ir padės pasirengti drąsiai priimti globalios konkurencijos iššūkius. Vadinasi, būtina sudaryti sąlygas formuotis kūrybingai, atsakingai ir atvirai asmenybei. To pasėkojeČia išryškėja reflektyvaus karjeros specialisto vaidmuo, kurio asmenybė ir veikla skatintų pažangos procesus švietimo sistemoje ir lemtų teigiamus pokyčius visose visuomenės gyvenimo srityse. Todėl, siekiant įgyvendinti švietimui patikėtą misiją, svarbu plėtoti karjeros specialistų reflektyviuosius gebėjimus, kuriuosų dėka pasitelkus asmeninė patirtis taptųmpa mokymusi, mokymasis – asmeniniu ir profesiniu tobulėjimu, kas o tai padėtų kokybiškiau veikti (Moon, 2003; Boud, 2001, Bubnys, 2012)., nes  eEfektyvi veikla įmanoma tik tada, kai žinoma, kokia kryptimi ir kaip toliau judėti į priekį. 

Reflektavimo kompetencija yra vienas svarbiausių karjeros paslaugas teikiančių specialistų profesinio tobulėjimo būdų, nes būtent dėl refleksijos profesinė patirtis pa verčiama į mokymąsi, o jis mokymasis – į kokybiškesnę profesinęės veikląos kokybiškesnį atlikimą (Teresevičienė, 2004; Bubnys, 2012). Būtent refleksija karjeros paslaugas teikiančiam specialistui padeda tobulinti savo įgūdžius ir skatina peržiūrėti darbų efektyvumą, formuoja giluminį / transformatyvųjį požiūrį į savo veiklą (Žibėnienė, Indrašienė, 2017), skirtingi refleksijos metodai padeda keisti nuostatas (Juozaitis, 2012) bei pasiekti didesnįio įsitraukimąo, susitelkimąo, mokymosi, pokyčiusų (Greenaway, 2013). Reflektsyvus mąstymas yra būdas "išmokyti" mąstyti taip, kad mąstyti „geriau“" (Dewey , cit. Gordin ir kt., 2018). Vadinasi reflektsyvių gebėjimų ugdymasis, turi įtakos ne tik specialistų profesiniamei ūgčiaitobulėjimui, tačiau kartu tai tiesiogiai susiję siejasi su karjeros paslaugų teikimo kokybe. 

Programa parengta remiantis kompetencijomis grįstų programų kūrimo metodologija. Mokymų dalyviams per praktinįio mokymoąsi metu bus sudaryta galimybė stiprinti savo ir kolegų profesinį kapitalą, siekiant gerinti ugdymo proceso ir teikiamų paslaugų kokybę. 

Programos tikslas - tobulinti karjeros paslaugas teikiančio specialisto reflektavimo kompetenciją, taikant skirtingus refleksijos būdus bei praktikas.

 

Programos uždaviniai

  • Aptarti karjeros specialisto kompetencijas, ir jų įsivertinimo būdus bei galimybes ir tobulinti gebėjimus numatyti veiklos tobulinimo kryptis, remiantis asmeninio tobulėjimo ir švietimo įstaigos konteksto uždaviniais.
  • Plėtoti teorines žinias apie skirtingus refleksijos metodus ir refleksijos praktikas. 
  • Supažindinti su ugdomojo vadovavimo praktika ir tobulinti ugdomojo vadovavimo gebėjimus.
  • Supažindinti su intervizijos samprata ir procesu bei tobulinti savęs pažinimo, problemų sprendimo, įsivertinimo gebėjimus taikant intervizijos praktiką.
  • Suteikti žinių ir tobulinti kolegialaus mokymosi gebėjimus.

Programos paskirtis

Programa rekomenduojama karjeros specialistams, dirbantiems švietimo įstaigoje. Programa taip pat rekomenduojama kitiems ugdymo karjerai paslaugų teikėjams: priešmokyklinio ugdymo pedagogams,  bendrojo ugdymo ir  profesinių mokyklų mokytojams, klasių auklėtojams, profesijos mokytojams, vaikų neformaliojo švietimo  pedagogams, siekiantiems tobulinti šios srities kompetencijas.

Dalyviai turi turėti ne mažesnę kaip 3-jų metų praktinę veiklos patirtį teikiant ugdymo karjerai paslaugas švietimo įstaigoje.

Programos kodas - 213003788

Programos apimtis. Programos trukmė  – 40 akademinių valandų (30 teorijos ir 10 praktinio darbo valandų).

Programos turinys. Programą sudaro 5 atskiri 8 akademinių valandų trukmės tarpusavyje susiję moduliai:

1. Karjeros specialisto kompetencijų įsivertinimas. 

2. Refleksija karjeros specialisto veikloje. 

3. Ugdomasis vadovavimas. 

4. Intervizija.

5. Kolegialus mokymasis.

Programos moduliai

Modulio pavadinimas Trukmė Kaina Veiksmai Būsena
Modulis Nr. 1 Karjeros specialisto kompetencijų įsivertinimas 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Modulio anotacija


Mokymasis – visą gyvenimą trunkantis savęs kūrimo procesas, vienijantis jausmų ir emocijų, kūniškų ir dvasinių patyrimų bei protinių galių visumą (Berglund, 2014). Ši visuma išgyvenama kaip mokymosi realybė, formuojanti besimokantįjį. Tačiau tik reflektyvus mokymasis tampa asmenybės būties ir savikūros dalimi (Penkauskienė, 2016; Shworth & Greasley, 2009). Reflektyvus mokymasis neįmanomas be įsivertinimo, kuris skatina permąstyti tai, kas daroma, kokių gebėjimų besimokančiajam trūksta (Žibėnienė,  Indrašienė, 2017). Įsivertinimas – tai procesas, kai pats karjeros specialistas sprendžia apie savo pasiekimus, juos lygindamas su ankstesniais ir nusimatydamas tolesnius tikslus bei prisiimdamas atsakomybę už savo tobulėjimą.

Įsivertinimo procesu siekiama įvertinti savo elgesį, įgūdžius ar kitas savybes, susijusias su įvairiais organizacijos tikslais. Tikslas – ne tik vertinti, bet ir tobulinti ar gerinti savo elgesį bei įgūdžius. Įsivertinimas laikomas nedirektyviu (Glickman, Gordon ir Gordon, 2004), naudingu ugdymosi metodu (Cann, 2004). Šis procesas turi didžiulį potencialą tobulinti veiklą, todėl gali būti naudojamas kaip saviugdos priemonė (Weeden, Winter, Broadfoot, 2002). Suprantant įsivertinimo reikšmę, šioje temoje bus aptariamos karjeros specialisto kompetencijos ir kompetencijų įsivertinimo procesas, siekiant tolesnio tobulėjimo bei efektyvesnių paslaugų mokiniams teikimo.

Modulio tikslas – aptarti karjeros specialisto kompetencijas ir jų įsivertinimo būdus bei galimybes, tobulinti gebėjimus numatyti veiklos tobulinimo kryptis, remiantis asmeninio tobulėjimo ir švietimo įstaigos konteksto uždaviniais.

Modulio apimtis 8 akademinės valandos (teorinė dalis – 6 akad. val., praktinė dalis – 2 akad. val.)


Modulis rekomenduojamas visiems ugdymo karjerai paslaugas teikiantiems specialistams.

Mokymosi rezultatai (plėtojamos kompetencijos). Išklausę modulį ... 

  • žinosite karjeros paslaugas teikiančio specialisto kompetencijas, suprasite ūgties galimybes;
  • susipažinsite su karjeros specialisto kompetencijų įsivertinimo procesu, suprasite įsivertinimo svarbą karjeros specialisto veikloje ir gebėsite nusimatyti tobulinimosi tikslus.


Modulio turinys: 

  1. Karjeros specialisto kompetencijos. 
  2. Karjeros specialisto kompetencijų įsivertinimo procesas.

 

Modulis Nr. 2 Refleksija karjeros specialisto veikloje 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Modulio anotacija


Reflektavimo kompetencija yra vienas svarbiausių profesinio tobulėjimo būdų, nes būtent dėl refleksijos profesinė patirtis pavirsta į mokymąsi, o mokymasis – į kokybiškesnę profesinę veiklą. Refleksija padeda pamatyti atsakymus į klausimus, kilusius iš patirčių. Taigi refleksija mokymosi proceso dalyviams padeda pamatyti perspektyvas, geriau suprasti savo stiprybes ir silpnybes, išsiaiškinti pagrindinius lūkesčius, sužinoti ir rasti galimas prielaidas idėjoms, veiksmams, atpažinti baimes ir identifikuoti tobulintinas sritis. Reflektavimas apie patirtį – mokymosi esmė (Bubnys, 2012). 

Karjeros konsultanto veikloje itin jautrus aspektas – pripažinti ir išgirsti konsultuojamojo mintis. Būtent refleksija mums atveria sąmoningo apsisprendimo galimybes pripažinti kito asmens minčių kitoniškumą, įsiklausyti į jį, suvokti (Kraujutaitytė, 2002). Kita vertus, refleksija mokantis iš savo patirties skatina prisiimti atsakomybę už savo veiksmus ir sprendimus (Moon, 1999), ji padeda perkonstruoti patirtį. Schön (1987) teigimu, patirtis be refleksijos yra nestabili, o geras specialistas yra savo veiklos ir patirties tyrėjas. Refleksija įgalina karjeros specialistą ne tik analizuoti savo veiklas, bet ir suvokti save kiekviename probleminės situacijos sprendimo etape: koks buvau, koks esu ir koks norėčiau būti ateityje. Specialisto savęs ir savo veiklos reflektavimas leidžia suvokti ryšius su pasauliu (Bubnys, 2012). 

Modulio tikslas – plėtoti teorines žinias apie skirtingus refleksijos metodus ir praktikas karjeros paslaugas teikiančio specialisto veikloje.

Modulio apimtis 8 akademinės valandos (teorinė dalis – 6 akad. val., praktinė dalis – 2 akad. val.)


Modulis rekomenduojamas visiems ugdymo karjerai paslaugas teikiantiems specialistams..

Mokymosi rezultatai (plėtojamos kompetencijos). Išklausę modulį ... 

  • gebėsite pagrįsti refleksijos svarbą karjeros paslaugas teikiančio specialisto veikloje ir refleksijos sampratą;
  • žinosite ir gebėsite taikyti skirtingus refleksijos metodus karjeros specialisto praktikoje.


Modulio turinys: 

  1. Refleksijos svarba karjeros specialisto veikloje ir refleksijos samprata. 
  2. Refleksijos metodai.

 

Modulis Nr. 3 Ugdomasis vadovavimas 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Modulio anotacija


Šiame modulyje detaliai aptariama viena iš refleksijos praktikų – ugdomasis vadovavimas. Kiekvienas specialistas turi vertinti savo darbo poveikį ir nuspręsti, kokių tolesnių veiksmų imtis (Hattie, 2012). Vadinasi reikalingi modernūs, inovatyvūs, novatoriški metodai, leidžiantys ugdyti visų vidinį potencialą. Vienas tokių metodų – ugdomasis vadovavimas, sudarantis sąlygas žmogui realizuoti savo potencialą, savarankiškai, atsakingai priimti sprendimus esant įvairioms gyvenimo situacijoms, prognozuoti jų padarinius, reflektuoti. 

Ugdomasis vadovavimas yra viena žmogaus auginimo ir asmeninių gebėjimų tobulinimo metodikų (Misiukonis, 2013; Raišienė ir kt., 2014; Rudžinskienė, 2015), žmogaus asmeninį ir profesinį potencialą galintis iškelti ir sužadinti būdas (Moliušytė ir Kvedaravičius, 2013), procesas, padedantis užsibrėžti ir siekti numatytų tikslų (Raišienė ir kt., 2014), galimybė lavinti mąstymo įgūdžius ir formuoti teigiamo pokyčio atsiradimą žmogaus gyvenime (Juozaitis, 2012;) bei būdas, padedantis kurti teigiamą jo santykį tiek su savimi pačiu, tiek su išoriniu pasauliu (Rudžinskienė, 2015). Šio proceso metu padedama asmeniui pačiam rasti atsakymus į rūpimus klausimus, taip atskleidžiant žmogaus vidines galimybes ir gabumus (Rudžinskienė, 2013, p. 127). Būtent taikomi ugdomojo vadovavimo elementai ugdo žmogų, skatina jo kūrybiškumo sklaidą ir nestandartinį požiūrį į darbo problemas bei sprendimus.

Ugdomasis vadovavimas provokuoja mąstymą ir skatina išnaudoti asmeninį ir profesinį potencialą. Procese konsultuojamieji skatinami į esamą problemą pažvelgti iš kelių skirtingų perspektyvų, tobulinti mąstymo, sprendimo priėmimo gebėjimus, gerinti tarpasmeninius santykius, stiprinti pasitikėjimą savimi (Ugdantis vadovavimas, 2014). 

Ugdomojo vadovavimo karjeros specialisto veikloje taikymo sritys yra įvairios: karjeros valdymas ir savęs valdymas; asmeninio efektyvumo ugdymas; žinių srauto ir informacijos valdymas; laiko valdymas; tikslų kūrimas, tarpasmeninių santykių ugdymas (pagal Jatkauskienė, Neumeister, 2012). 

Modulio tikslas – supažindinti su ugdomojo vadovavimo praktika ir tobulinti ugdomojo vadovavimo gebėjimus.

Modulio apimtis 8 akademinės valandos (teorinė dalis – 6 akad. val., praktinė dalis – 2 akad. val.)


Modulis rekomenduojamas visiems ugdymo karjerai paslaugas teikiantiems specialistams.

Mokymosi rezultatai (plėtojamos kompetencijos). Išklausę modulį ... 

  • suprasite ir gebėsite paaiškinti ugdomojo vadovavimo sampratą ir ugdomojo vadovavimo proceso mokykloje ypatumus;
  • gebėsite analizuoti savo mokyklos ugdymo aplinkos sąlygas ir atpažinti ugdomojo vadovavimo taikymo galimybes praktikoje;
  • gebėsite taikyti ugdomojo vadovavimo technikas mokyklos individualiame ir grupės lygmenyje. 


Modulio turinys: 

  1. Ugdomojo vadovavimo samprata ir nauda karjeros specialisto veikloje.
  2. Ugdomojo vadovavimo pokalbio valdymas.

 

Modulis Nr. 4 Intervizija 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Modulio anotacija


Karjeros specialistai susiduria su individualaus ir organizacinio pobūdžio iššūkiais (individualioje veikloje, institucinėse struktūrose). Todėl jiems reikia padėti rasti sprendimus savo pačių kontekste, nepriklausomai nuo išorės ekspertų. Toks išorinis konsultavimas dažnai nėra nei būtinas, nei naudingas visais aspektais ir bet kokiomis aplinkybėmis, dėl biografinio ir institucinio problemos ar konflikto rėmo. Todėl reikėtų taikyti metodą, derinantį individualius ir organizacinius konsultavimo aspektus, kuris pripažįsta problemos dalyvius jos sprendimo ekspertais. Kita vertus, laisvos grupinės diskusijos be sistemingo metodinio požiūrio reikia vengti (Franzenburg, 2009). Tam gali pasitarnauti intervizija.

Intervizija yra „tarpkoleginis“ mokymosi būdas grupėje, kuriai vadovauja vedėjas. Šiuo atveju dėmesys sutelkiamas į asmeninio personalo narių darbo gerinimą (Intervizijos rekomendacijos, 2010). Intervizija yra diskusija grupėje, kurią sudaro skirtingi arba tas pačias pagalbos paslaugas teikiantys specialistai. Intervizija – tai abipusė supervizija tarp kolegų (Reinventing human resource management: challenges and new directions, 2005). Intervizija (kaip ir supervizija) gali būti traktuojama kaip mokymosi metodas ir svarbus savirefleksijos būdas, ypač socialinės srities profesionalams. Taip pat – kaip kolegų grupė, kurioje praplečiamas požiūris, mokomasi iš vienas kito panašumų ir skirtumų bei sprendžiamos problemos, pasitariant su kolegomis.

Modulio tikslas – supažindinti su intervizijos samprata ir procesu bei tobulinti savęs pažinimo, problemų sprendimo, įsivertinimo gebėjimus taikant intervizijos praktiką.

Modulio apimtis 8 akademinės valandos (teorinė dalis – 6 akad. val., praktinė dalis – 2 akad. val.)


Modulis rekomenduojamas visiems ugdymo karjerai paslaugas teikiantiems specialistams.

Mokymosi rezultatai (plėtojamos kompetencijos). Išklausę modulį ... 

  • suprasite ir gebėsite paaiškinti intervizijos naudą ir vietą karjeros specialisto praktikoje;
  • žinosite intervizijos proceso dalis ir gebėsite jas taikyti mokyklos grupės lygmenyje. 


Modulio turinys: 

  1. Supervizijos ir intervizijos samprata, proceso panašumai ir skirtumai.
  2. Intervizijos vieta ir nauda karjeros specialisto veikloje.
  3. Intervizijos įrankiai ir procesas.

 

Modulis Nr. 5 Kolegialus mokymasis 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Modulio anotacija


Kolegialus mokymasis – tai toks mokymasis, kai karjeros specialistai mokosi drauge ir vieni iš kitų, dalydamiesi patirtimi, atradimais, sumanymais ir kūriniais, studijuodami šaltinius, stebėdami kolegų veiklą / pamokas (Česnavičienė ir kt., 2016). 

Karjeros specialisto veiklos nebegalima suvokti kaip tos, kurią atlieka tik vienas asmuo, nes kolegialaus darbo lūkesčiai išplečia profesinį vaidmenį ir reiškia, kad reikia išsiugdyti įvairius įgūdžius, kurie padėtų sėkmingai profesinei sąveikai. Kolegialus mokymasis itin aktualizuojamas pradedant karjeros specialisto veiklą, nes pirmieji darbo metai yra labai svarbūs siekiant socializuotis naujoje darbo vietoje (Jones, 2005; Grimseth, Nordvik ir Bergsvik, 2008). Kolegialus mokymasis yra svarbus pažeidžiamumo laikotarpiais mokytojams, kurie yra ankstyvuose profesinio tapatumo ir pedagoginių įgūdžių kūrimo etapuose (Anthony ir Ord, 2008). Šis pažeidžiamumas gali būti vienas iš veiksnių, lemiančių aukštą iškritimo iš švietimo sistemos lygį (McIntyre, Hobson ir Mitchell, 2009). Daugelis profesinio iškritimo veiksnių yra siejami su darbo krūviu ir ribota profesine parama (McIntyre, Hobson ir Mitchell, 2009) bei įsipareigojimo mokytis praradimu (Day, Elliot ir Kington, 2005).

Tyrimais įrodyta (NMVA, 2017), kad kolegialus grįžtamasis ryšys stiprina ar net gali būti kaip alternatyva mokyklos metodinei veiklai bei skatina pokyčius pačioje organizacijoje.

Modulio tikslas – suteikti žinių ir tobulinti kolegialaus mokymosi gebėjimus.

Modulio apimtis 8 akademinės valandos (teorinė dalis – 6 akad. val., praktinė dalis – 2 akad. val.)


Modulis rekomenduojamas visiems ugdymo karjerai paslaugas teikiantiems specialistams.

Mokymosi rezultatai (plėtojamos kompetencijos). Išklausę modulį ... 

  • gebėsite paaiškinti kolegialaus mokymosi sampratą ir  naudą karjeros specialisto praktikoje; 
  • žinosite kolegialaus mokymosi principus ir remsitės jais savo profesinio tobulėjimo praktikoje;
  • žinosite ir taikysite kolegialaus mokymosi praktiką savo profesinėje veikloje. 


Modulio turinys: 

  1. Kolegialaus mokymosi samprata ir svarba profesinio tobulėjimo procese.
  2. Kolegialaus mokymosi principais grįstas karjeros specialisto profesinio tobulėjimo procesas. 
  3. Kolegialaus mokymosi praktikos organizavimas ir diegimas švietimo įstaigoje.